Kort sagt: Vad händer egentligen inne på banken efter tre?
Jo, här i Skåne sitter ett antal nyckelpersoner och slipar på nästa drag i spelet om regionens hetaste bankkunder. Slaget har kommit att handla om just er — företagare.
Av Kristian Svensson, chefredaktör
Efter år av positionering har regionens banker börjat sätta sina framtidsplaner i verket. Bakom kulisserna slipas knivarna i kampen om kunderna. Den goda nyheten är att ni därute kan utnyttja det.
Affärsbanker som Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken får skarp konkurrens från lokalt håll. Sparbanken Öresund är den största fristående aktören och nu tar vd Lars Ljungälv in nytt kapital för att stärka upp balansräkningen, i syfte att kunna ta större kundprojekt.
Det är ett uttalat mål att växa med fler kunder ute i näringslivet. Samma planer har bland annat Länsförsäkringar Skåne, där nya vd:n Susanne Peterson tillträder om några veckor. För inte så länge sedan öppnade också Färs & Frosta Sparbank, med vd Bertil Engström, filial på kontorshotellet Edison Park.
Företagskunderna håller på att bli attraktiva igen.
Entreprenörer och företagare är mer aktiva än privatkunder. De kräver kvalificerade tjänster i ett betydligt bredare spektrum än på privatsidan, vilket ger högre vinstmarginaler. Många privatkunder nöjer sig i dag med lönekonto, bolån och kanske något sparande — och sköter sedan allt själv via internet.
Antalet företag ökar över tid. Enskilda firmor gick nedåt under en period, men blir sedan sommaren 2010 stadigt fler. Aktiebolagen i Skåne har samtidigt ökat med femton procent.
Sammantaget är näringslivet ett attraktivt marknadssegment, även om riskerna inom kreditgivning är högre än på privatsidan.
Utmanare som Sparbanken Öresund biffar alltså upp sin kapitalbas, men är fortfarande för små för att bli huvudbank till de riktigt stora bolagen. Istället är små och mellanstora verksamheter hett villebråd i expansionsplanerna.
Här tänker affärsbankerna heller inte kasta in handduken. Tvärtom.
Swedbank, med regionchef Stojko Gjurovski, är fast besluten att jaga nya kunder bland regionens mellanstora företag. När SEB:s koncernchef Annika Falkengren gästade Rapidus frukostmöte för ett par veckor sedan framhöll hon att SEB dubblat marknadsandelen bland småbolag.
Historiskt sett har bankjättar som just SEB varit tunga i industrisfären. Sannolikt bottnar det nyvaknade intresset för entreprenörer i att storkoncernerna sedan finanskrisen 2008 alltmer börjat sköta finansieringen själva, genom olika typer av obligationer, företagscertifikat och räntebevis.
Så nu går dansen kring småföretagen.
Förhoppningsvis kan denna ökade konkurrens betyda möjligheter också för företagarna själva. Sedan lågkonjunkturen slog klorna i världsekonomin har det haglat rapporter om svårigheterna att få in finansiering, även till väletablerade verksamheter.
Men alla som lånat privat vet att det går att förhandla — och det individuella utrymmet är ännu större i företagsaffärer. Bankerna vill sälja tjänster inom betalningssystem, transaktioner och pension, men är mer strama när det gäller krediter.
I en förhandling spelar ett lokalt och personligt kontaktnät in, men för banken kan småskalighet också innebära utsatthet. Sparbanken Syd, med vd Susanne Kallur, tvingades redovisa kreditförluster på 98 miljoner kronor i bokslutet för 2011. Bakom låg tre konkurser i Ystadtrakten. Tredje förluståret på raken var ett faktum.
Senaste tiden har debatten gått het om bolån och räntemarginaler på privatsidan. Vi kan vara säkra på att intresset från politiker och media kring entreprenörers villkor inte blir lika stort. Därför är det läge för var och en att börja sätta press på sin bank.
Det kan löna sig att syna alternativen.
Rapidus vill förtydliga en uppgift i förra veckans artikel om Sparbanken Öresunds nya ledningsgrupp: Mats Nilsson som rekryterats från Swedbank har tidigare varit chef i Malmö för stora kunder, men lämnar nu uppdraget som platschef i Trelleborg. Han ersätts av Stefan Hansson som hämtas från Swedbank i Vellinge.