lördag 29 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobile Loyalty ändrar bokslutet — ökar på förlusten för 2011

I mars redovisade Aktietorgsbolaget Mobile Loyalty en förlust på 16,2 miljoner kronor före skatt för 2011. När årsredovisningen nu publiceras har siffran närapå dubblats. 

Efter det tidigare kommunicerade årsresultatet lägger Malmöbaserade Mobile Loyalty till ytterligare kostnader i räkenskapsåret 2011. Bland annat handlar det om utgifter för fjolårets listningar på Frankfurtbörsen och Aktietorget samt kostnader för den förlängda nyemissionen i december som var högre än tidigare beräknat.

Företaget belastar också året med en halv miljon euro hänförliga till ett omvänt förvärv som gjordes vid starten sommaren 2011, ett förvärv som nu ska redovisas enligt internationella regelverket IFRS 2. Totalt uppgår därmed förlusten för fjolåret till tre miljoner euro.

— Våra revisorer har tänkt till och kommit fram till att det ska redovisas på detta sätt. Men det är ett helt redovisningstekniskt förfarande som inte påverkar kassaflödet eller balansräkningen, säger finanschefen Ulf Angelin som pekar på att rörelseresultatet är oförändrat på – 830.000 euro.

Aktiespararnas ordförande Günther Mårder har tidigare kritiserat Mobile Loyalty för sin informationsgivning. Han menar att det är mycket ovanligt att komma med nya siffror i efterhand i årsredovisningen, jämfört med kommunikén.

— Revisorn gör normalt en stor del av arbetet inför tredje kvartalsredovisningen. Alla stora förändringar brukar komma där, säger han.

Även 2012 har börjat turbulent för Mobile Loyalty. Som Rapidus tidigare berättat slutade emissionen i vintras med konflikt då aktörer som tecknat sig för tre miljoner kronor aldrig betalade. Istället tvingades ett tiotal aktieägare skjuta till beloppet i form av skuldebrev med optionsrätter.

Parallellt stämdes Mobile Loyalty av två finansbolag för uteblivna betalningar av konsulttjänster i samband med listningsemissionen. Koncernen har lagt ett antal miljoner kronor till förlustsidan i bokslutet som säkerhet ifall leverantörerna vinner tvisten.

Mobile Loyalty utvecklar tjänster för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner. Bland tidigare kunder finns Kristianstadbladet, där bolaget bland annat utvecklat en app som blandar nyheter med lokala annonser och specialerbjudanden. Omsättningen 2011 låg på 530.000 euro. Under våren har TV4 tillkommit i kundlistan.

I koncernen ingår Malmöbolagen Encon Nordic och Scandvision, men de förvärven blev inte klara förrän i vintras och är därför inte med i 2011 års siffror. Efter vissa neddragningar på Scandvision sysselsätter koncernen idag ett 50-tal. I april fick Mobile Loyalty in åtta miljoner kronor i en riktad emission och enligt Ulf Angelin är det aktuellt med ytterligare kapitalresning framöver.

Erik Olausson

I mars redovisade Aktietorgsbolaget Mobile Loyalty en förlust på 16,2 miljoner kronor före skatt för 2011. När årsredovisningen nu publiceras […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.

  • Refined raffinerar marginalen

    IT-bolaget Refined i Malmö är något så ovanligt som ett scaleup-bolag som står på egna fötter med vinst. Medgrundaren Emil Sjödin lägger ett 2024 bakom sig med höjd marginal.