Øresundsinstituttet ligger i startgroparna för att dra igång en ny nyhetsbyrå som ska bevaka regionens utveckling inom främst näringsliv, arbetsmarknad och infrastruktur. En rad offentliga aktörer har redan anmält sig för att finansiera satsningen, där nyhetsmaterialet ska skänkas bort till svenska och danska medier.
Bland annat har Köpenhamns kommun, Malmö stad, Region Skåne, Region Hovedstaden, Øresundsbrokonsortiet, Copenhagen Malmö Port och stiftelsen bakom Medicon Village gått med i projektet, som går under namnet Øresund Media Platform. Målet är att öka bevakningen i svenska och danska medier om det som händer på andra sidan bron.
— Med få undantag fokuserar medierna på sin hemmamarknad, där man har sin kärnpublik. Men ibland kan det vara viktigare för skåningar vad som händer i Köpenhamn än vad som händer i Stockholm, säger Johan Wessman.
Han är chefredaktör för Øresundsinstituttets magasin Job & Magt och kommer att leda nyhetsbyrån, som enligt planen ska dra igång till hösten. Men först måste finansiering säkras från EU:s strukturfond, som är tänkt att stå för halva budgeten på totalt 8,6 miljoner kronor över två och ett halvt år. Resten kommer från totalt 16 organisationer och offentliga aktörer i Skåne och Köpenhamnsområdet.
Merparten av pengarna ska gå till att arvodera svenska och danska frilansjournalister för att göra research och producera nyhetsmaterial. Men även forskningsstudier vid Lunds universitet och Roskilde universitet om dagens medierapportering finns med i planen, liksom en engelskspråkig tidskrift om regionen.
Med en satsning på 100.000 kronor per år är Malmö stad en av de större bidragsgivarna. Kommunikationsdirektör Anders Mellberg hoppas få fram en bredare medial bild av staden och dess roll i Öresundsregionen.
Men ska man verkligen lägga skattepengar på att göra medieföretagens jobb?
— Öresundsregionens frågor är kanske inte det som det skrivs mest om. Då får vi ordna det själva, säger Anders Mellberg.
Erik Olausson