PR-byrån Aspekta i Malmö säljer sin halva i joint venture-bolaget Aspekta Propeople till sin danska motpart. Köpenhamnsbaserade Propeople siktar nu på svensk expansion.
Ingen av parterna vill gå in på köpeskillingen för webbyrån Aspekta Propeople, som med affären döps om till Propeople Sverige. Bolaget grundades 2010 och har två fast anställda men har även använt sig av resurser i de båda moderbolagen. Bland kunderna finns Öresundskomiteen, Lokaldelen och Bona.
För Aspekta är affären ett sätt att fokusera på PR-verksamheten. För Propeople är den ett led i en större expansion. Webbyrån har på ett par år växt från 60 till runt 140 anställda med nya kontor i USA och Österrike. Merparten av de anställda finns vid utvecklings- och produktionsavdelningar i Bulgarien och Moldavien.
— Vi siktar på att befästa vår position som webbyrå i södra Sverige, med tonvikt på PHP och Drupal. Nästa steg är en etablering i Stockholm, säger Propeople Groups ordförande Ole Andersen.
Bland Propeoples kunder finns Maersk, Unicef, Egmont och Berlingske Tidende. Under räkenskapsåret juli 2011 till juni 2012 väntas koncernen omsätta 35 miljoner danska kronor, uppger Ole Andersen.
Aspekta sysselsätter ett 20-tal anställda. Byråintäkten 2011 landade på 22 miljoner kronor.
Erik Olausson