fredag 14 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Aspekta säljer dotterbolag till växande Propeople

PR-byrån Aspekta i Malmö säljer sin halva i joint venture-bolaget Aspekta Propeople till sin danska motpart. Köpenhamnsbaserade Propeople siktar nu på svensk expansion.

Ingen av parterna vill gå in på köpeskillingen för webbyrån Aspekta Propeople, som med affären döps om till Propeople Sverige. Bolaget grundades 2010 och har två fast anställda men har även använt sig av resurser i de båda moderbolagen. Bland kunderna finns Öresundskomiteen, Lokaldelen och Bona.

För Aspekta är affären ett sätt att fokusera på PR-verksamheten. För Propeople är den ett led i en större expansion. Webbyrån har på ett par år växt från 60 till runt 140 anställda med nya kontor i USA och Österrike. Merparten av de anställda finns vid utvecklings- och produktionsavdelningar i Bulgarien och Moldavien.

— Vi siktar på att befästa vår position som webbyrå i södra Sverige, med tonvikt på PHP och Drupal. Nästa steg är en etablering i Stockholm, säger Propeople Groups ordförande Ole Andersen.

Bland Propeoples kunder finns Maersk, Unicef, Egmont och Berlingske Tidende. Under räkenskapsåret juli 2011 till juni 2012 väntas koncernen omsätta 35 miljoner danska kronor, uppger Ole Andersen.

Aspekta sysselsätter ett 20-tal anställda. Byråintäkten 2011 landade på 22 miljoner kronor.

Erik Olausson

PR-byrån Aspekta i Malmö säljer sin halva i joint venture-bolaget Aspekta Propeople till sin danska motpart. Köpenhamnsbaserade Propeople siktar nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.