Kontraktstillverkaren Bioglan i Malmö planerar att marknadsföra ett flertal produkter åt det spanska moderbolaget Reig Jofré. VD Totte Malmström hoppas dubbla omsättningen under en femårsperiod.
2009 sålde Midelfart Sonesson, nuvarande Midsona, Bioglan till spanska familjeföretaget Reig Jofré. Ägarbytet har enligt Totte Malmström inte inneburit några större förändringar, men nu kan omsättningen komma att stiga i takt med att bolagen börjar utnyttja varandras försäljningsnätverk.
— Vi skulle kunna se mellan 50 och 100 procents ökning på fem års sikt, säger han.
De nya produkterna ska först registreras hos Läkemedelsverket. Planen är att lansera under 2013 och 2014. Sedan avknoppningen från Midsona har Bioglan byggt upp en egen marknadsföringsavdelning som sysselsätter tre personer.
I dag utgör kontraktstillverkning respektive Bioglans egna produkter ungefär hälften vardera av omsättningen, som på senare år legat kring 100 miljoner kronor. I samband med avregleringen av apoteksmonopolet steg efterfrågan från vissa kunder, då de nya apoteksbolagen behövde fylla sina lager. Bioglan fick under en period köra dubbla skift i lokalerna på Borrgatan, men nu är produktionen tillbaka på ordinarie nivå.
Trots att läkemedel ofta räknas som en anticyklisk bransch, har stigande kostnader för receptbelagda preparat i Storbritannien gjort att Bioglan känt en viss avmattning i efterfrågan, då vissa patienter inte längre ansett sig ha råd med mediciner.
Den långsiktiga trenden är dock positiv, enligt Totte Malmström. Mer kunskap om människans DNA gör att fler preparat kan vidareutvecklas för att passa olika patientgrupper. Detta gör i sin tur att storleken på produktionsserierna sjunker, vilket gynnar mindre tillverkare som Bioglan.
Sören Billing