söndag 13 oktober 2024

inloggad som

Symbal växer med börsjättar

Malmöbaserade kommunikationsbyrån Symbal har under det senaste året ökat omsättningen med 50 procent och nyanställt fyra personer. Med två färska systerbolag har verksamheten växt till en mindre koncern där Alfa Laval, Skanska och Absolut räknas in bland de nya kunderna.

Symbal Communications jobbar med kommunikation och utbildning i samband med förändringsprocesser på framför allt storföretag. Sedan tidigare finns bland andra Ikea och Tetra Pak i kundlistan och i år har bolaget gjort sina första affärer med Stena Line. Omsättningen för 2011 landade på 18,5 miljoner kronor, med en vinstmarginal på strax över 10 procent.

— Många av våra kunder idag har behov av att förändra sig på grund av att man utsatts för en hårdnande konkurrens för att världsekonomin ser ut som den gör, säger VD Peter Gustafson.

Sedan starten 2003 har Symbal vuxit till en grupp med 20 anställda i tre företag, som tillsammans omsätter 26 miljoner. Systerbolaget Symbal Chase, som hjälper kunder att effektivisera sin inköpsverksamhet, grundades 2011. Året innan lanserades FilmExpress, med syfte att erbjuda kostnadseffektiv filmproduktion åt företag.

Sören Billing

Malmöbaserade kommunikationsbyrån Symbal har under det senaste året ökat omsättningen med 50 procent och nyanställt fyra personer. Med två färska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånsk ljuddesign sticker ut

    ,
    ”Det ska bli ett välkänt märke. Inte i Sverige, utan i världen.” Malmöbolaget Stonebjelks exklusiva designhögtalare är så långt ifrån massproduktion man kan komma. Ändå har Ludvig Stenbjelke hittat köpare över hela världen.

  • Lån som riskkapital växande trend

    Har du ett tillväxtföretag men svårt att resa riskkapital? Stirra dig inte blind på att sälja nya aktier. Det går att låna pengarna också. Begreppet venture debt har seglat upp som en allt vanligare finansieringsform

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.


  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Rapporter vecka 30

    Skånes största börsbolag Alfa Laval redovisade i förra veckan sitt andra kvartal. Det är den främsta fingervisning om vart konjunkturen är på väg som vi får från ett skånskt bolag. Här ser du hur det gick.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Starkt från Alfa Laval

    Alfa Lavals aktie tog ett skutt uppåt när kvartalsrapporten presenterades i förra veckan. Rapidus samlar upp de skånska storbolagsrapporterna.

  • Alfa Laval prisas i Lund

    Alfa Laval och Patrik Källåker, chef för bolagets svenska verksamhet, fick motta Lunds kommuns näringslivspris i förra veckan. I motiveringen finns ord som samhällsengagemang, innovation och hållbarhet.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.