Efter testkörning under hösten satsar Avail Intelligence brett på sin nya molntjänst, som lockar tillbaka besökare till e-handelssajter. Samtidigt gör det växande Malmöbolaget en framstöt i Asien med första kunden i Indien och ett nytt datacenter i Singapore.
Det nya datacentret ska användas för att kapa viktiga millisekunder då konsumenter i Asien och Oceanien surfar runt i nätshoppar. Rent konkret hyr Avail in sig i en av e-handelsjätten Amazons serverhallar. Sedan tidigare har Avail liknande anläggningar i Europa och USA.
— Varje månad hanterar vi tre miljarder anrop som genereras av 100 miljoner konsumenter. Då måste man ha datacenter som är tillräckligt nära, säger Avails VD Pontus Kristiansson.
Under 2011 ökade omsättningen med cirka 20 procent till 28 miljoner kronor, uppger Pontus Kristiansson. Största delen av intäkterna kommer från en tjänst som anpassar innehållet på e-handelsajter efter vad nätshopparen tidigare klickat på. Bland kunderna finns nätbaserade bokaffären The Nile. Nu har modebutiken Myntra.com blivit första indiska köparen.
Sedan 2010 har bolaget jobbat på en vidareutveckling där bannerannonser på helt andra sajter, som bloggar eller mediesajter, anpassas efter vad användaren tittat på i webbshopen. Under hösten har Avail provat ut tekniken hos sju pilotkunder, enligt Pontus Kristiansson med mycket goda resultat.
— De anpassade annonserna hade 15 gånger högre klickfrekvens än en slumpvis vald annons. För Avail är det här ett stort strategiskt steg, att gå från att öka köpfrekvensen på webbshoppar till att även driva trafik dit, säger han.
Med satsningen på den nya tjänsten gjorde bolaget en mindre förlust 2011. Avail sysselsätter i dag 26 personer och har just flyttat in i nya lokaler i centrala Malmö. Pontus Kristiansson siktar på att vara uppåt 40 anställda innan året är slut.
Erik Olausson