onsdag 23 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Avail öppnar datacenter i Singapore

Efter testkörning under hösten satsar Avail Intelligence brett på sin nya molntjänst, som lockar tillbaka besökare till e-handelssajter. Samtidigt gör det växande Malmöbolaget en framstöt i Asien med första kunden i Indien och ett nytt datacenter i Singapore.

Det nya datacentret ska användas för att kapa viktiga millisekunder då konsumenter i Asien och Oceanien surfar runt i nätshoppar. Rent konkret hyr Avail in sig i en av e-handelsjätten Amazons serverhallar. Sedan tidigare har Avail liknande anläggningar i Europa och USA.

— Varje månad hanterar vi tre miljarder anrop som genereras av 100 miljoner konsumenter. Då måste man ha datacenter som är tillräckligt nära, säger Avails VD Pontus Kristiansson.

Under 2011 ökade omsättningen med cirka 20 procent till 28 miljoner kronor, uppger Pontus Kristiansson. Största delen av intäkterna kommer från en tjänst som anpassar innehållet på e-handelsajter efter vad nätshopparen tidigare klickat på. Bland kunderna finns nätbaserade bokaffären The Nile. Nu har modebutiken Myntra.com blivit första indiska köparen.

Sedan 2010 har bolaget jobbat på en vidareutveckling där bannerannonser på helt andra sajter, som bloggar eller mediesajter, anpassas efter vad användaren tittat på i webbshopen. Under hösten har Avail provat ut tekniken hos sju pilotkunder, enligt Pontus Kristiansson med mycket goda resultat.

— De anpassade annonserna hade 15 gånger högre klickfrekvens än en slumpvis vald annons. För Avail är det här ett stort strategiskt steg, att gå från att öka köpfrekvensen på webbshoppar till att även driva trafik dit, säger han.

Med satsningen på den nya tjänsten gjorde bolaget en mindre förlust 2011. Avail sysselsätter i dag 26 personer och har just flyttat in i nya lokaler i centrala Malmö. Pontus Kristiansson siktar på att vara uppåt 40 anställda innan året är slut.

Erik Olausson

Efter testkörning under hösten satsar Avail Intelligence brett på sin nya molntjänst, som lockar tillbaka besökare till e-handelssajter. Samtidigt gör det växande Malmöbolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.