torsdag 21 november 2024

inloggad som

Köpenhamns vägtullar hotar integrationen

|  , ,

Kort sagt: De kommande vägtullarna i Köpenhamn slår mot hela Öresundsintegrationen. Betalringen skapar en ny barriär som bromsar rörligheten. Den införs utan att ha lyssnat till kranskommunerna eller skånska synpunkter. Och den är ett hot mot tillväxtföretagen, som behöver all tillgänglighet på tvärs som går att få.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

Murar mellan länder borde ha blivit omodernt, men nu är en ny på väg att resas i Öresundsregionen.

Socialdemokraterne i Danmark har rättats in i fållan av regeringspartnern Socialistisk Folkeparti. Det betyder att den slutliga utformningen av förslaget till betalring för biltrafik är i gång. I sin nuvarande skiss omfattar betalringen Köpenhamns kommungräns, inklusive Amager men sannolikt undantaget motorvägen till Kastrups flygplats.

Alla protester från politikerna i de socialdemokratiska kranskommunerna har ignorerats. Den högsta maktens arrogans har smugit sig in, trots att kommunerna har tusentals pendlare som dagligen ska fram och tillbaka från centrum, men nu får en extraskatt på flera tusen kronor om året för att kunna sköta sina arbeten.

Det slår mot danskarnas privatkonsumtion, ovanpå den högsta bilbeskattningen i världen. Det är tal om avgifter på 25 danska kronor per inpassering, möjligen varierat efter tid på dygnet. Men ska man ofta in och ut från Köpenhamn blir det snabbt dyrt. Dessutom skapar systemet onödig byråkrati.

I fullständig obemärkthet från övriga medier skapar danska regeringen också en Öresundsbarriär som är förödande för näringslivet. Företag och personal ska kunna resa obehindrat på tvärs över Sundet för att skapa maximal synergi och utveckling i regionen.

Argumentet för betalringen är inte miljömässiga. Lastbilar ska fortsatt in och ut från centrum. I regeringens huvud handlar det istället om att komma åt trängseln och bilköerna, och att med pengar från betalmuren sänka taxorna på ett skandalöst dåligt offentligt transportsystem.

Först några rader om trängseln, som absolut är ett problem.

Danmarks tekniske universitet har beräknat att kötiden på vägarna motsvarar 110.000 timmar om dagen eller en årlig samhällskostnad på tio miljarder danska kronor. Men ska man på ett effektivt sätt förbättra den helt nödvändiga trafiken in och ut från huvudstaden ska det göras genom utbyggnad av infrastrukturen, inte minst med en tunnel under Köpenhamns hamn, något som har diskuterats i åratal.

Och nu till kollektivtrafiken, som blir betalmurens stora vinnare med en årlig intäkt på två miljarder danska kronor.

Här är tyvärr hela konstruktionen bakvänd. Nu i januari höjdes biljettpriserna, trots regeringens vallöften. I klartext: politikerna ökar taxorna på offentlig transport medan man väntar på intäkter från en betalmur för att sänka dem.

Vi måste börja i andra ändan. Lyfta infrastrukturen. Se till att bussar och tåg går i tid, öka parkeringsmöjligheterna vid pendlarstationerna så att folk motiveras att ställa bilen, skapa parkeringsmöjligheter inne i centrum för de långväga resenärer från exempelvis Skåne som måste ta bilen. Ordningen som saker och ting sker i är viktig eftersom det handlar om att vända en supertanker. Vanor måste brytas, så sänk priserna nu för att överhuvudtaget få någon att fundera på att lämna motorvägen.

Låt oss också ta ett konkret exempel från näringslivet. I Örestad ligger internationella företag som Bayer, Rambøll och fastighetsbolaget CBRE. Alla har placerat sig där för den goda infrastrukturen och för att Öresundsregionens 3,7 miljoner invånare är en mer intressant rekryteringsbas än bara huvudstadsområdet. Nu kommer en betalmur som fungerar som en kostnadsdriven bromskloss för visionen om den gränslösa regionen.

I Stockholm, London och Oslo har man säkert vant sig vid vägtullar. Men här inför politikerna tullarna mitt i den värsta konjunkturkrisen på årtionden. Fri rörlighet har en enorm betydelse för att skapa förnyad tillväxt, men betalmuren verkar i helt motsatt riktning. Det återstår bara att hoppas på att regeringen slutligen lyssnar till de styrande politikerna i kranskommunerna. Och så klart att Skånes ledare blandar sig i — för betalmuren angår hela Öresundsregionen.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt: De kommande vägtullarna i Köpenhamn slår mot hela Öresundsintegrationen. Betalringen skapar en ny barriär som bromsar rörligheten. Den införs […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.