Många företag bevakar vad som sägs om dem i sociala medier, men alltför få ger sig in i dialogen. Det menar ledningen för nystartade mjukvaruutvecklaren Prosocyal i Helsingborg. Nu testar Resurs Bank bolagets teknik för att automatiskt sortera och prioritera i kakofonin av bloggar, tweets och facebookinlägg.
Prosocyals teknik ska kunna användas till att exempelvis slussa kundtjänstärenden som kommer in via sociala media till rätt person och för också prioritera bland allmänna inlägg om företaget efter skribentens genomslagskraft och attityd. Allt för att underlätta när företaget ska skriva egna inlägg till svar och gjuta olja på de digitala vågorna.
— En twittrare som har många följare har större genomslag, men attityden spelar också in till exempel vid krishantering. Den som är argast blir mest läst och måste därför svaras först, sedan kan man beta av de andra, säger Prosocyals VD Andreas Ahrens.
Han grundade bolaget förra vintern tillsammans med utvecklaren Dimitrij Aleshkov och Hjalmar Paulsson, styrelseledamot i Resurskoncernen och son till Resurs Banks grundare Thomas Paulsson. De tre lärde känna varandra på Resurskoncernens försäkringsbolag Solid Försäkringar i Helsingborg.
Utöver Andreas Ahrens och Dimitrij Aleshkov sysselsätter Prosocyal en handfull utvecklare i Östeuropa. Nyligen rekryterades Matteus Åkesson, medgrundare av företagshotellet Midzone i Malmö, som säljchef. Prosocyal siktar främst in sig på de lite större konsumentföretagen, som tenderar att vara mest omskrivna i sociala medier, men har även ett sidospår åt offentlig förvaltning där diskussioner förs med Helsingborgs stad.
Erik Olausson