Vergic, som utvecklar e-handelsstöd, plockar in 15 miljoner kronor från Scandinavian Cosmetics grundare Ulf Ljunggren. Affären ger Ljunggren en minoritetspost i Malmöbolaget.
Vergics mjukvara kopplas på befintliga e-handelssidor och gör att köparen kan få personlig service från kundsupport via IP-telefoni och chatt. Syftet är att öka antalet avslutade affärer på webbsidor där bortfallet under köpprocessen ligger högt. Tekniken kan också användas för att ge service på myndigheters webbsidor.
För ett år sedan gick affärsänglar in med 9 miljoner kronor i verksamheten och nyligen fyllde Vergic på kassan med ytterligare 15 miljoner. I samband med investeringen tar Ulf Ljunggren plats i styrelsen.
— Jag tycker det är en glimrande produkt som jag tror mycket på, säger han.
Ulf Ljunggren är fortfarande ordförande i Scandinavian Cosmetics. I somras blev det klart att bolaget säljs till börsnoterade schweiziska koncernen Valora Group för en hemlig summa. Omsättningen 2010 låg på 560 miljoner kronor med en redovisad vinst på 28 miljoner.
Enligt Vergics marknadschef Johan Ringsberg har kapitalet används för att finansiera hanteringen av nya kunder, däribland Trygg-Hansa. Antalet anställda har växt från fem till femton under året.
Joel Lyth