När affärsmobilen BlackBerry ska bli tonårsflickornas favorit står en Malmöbo vid rodret. Anders Jeppsson, grundare av spelbolaget SouthEnd Interactive, håller som bäst på att bygga upp ett team med uppgift att leda telekomjätten RIM:s globala spelstrategi.
Med fullt tangentbord, säker mejlhantering och sober svart design har kanadensiska Research in Motion länge profilerat sig som företagsmobilen nummer ett. Men det håller på att svänga radikalt. I dag säljs bara 20 procent av telefonerna till företagskunder och affärsmän.
— I exempelvis England är kvinnor mellan 15 och 30 vår största enskilda kundgrupp, säger Anders Jeppsson.
Han var tidigt ute i svenska spelbranschen med grundandet av SouthEnd på nittiotalet. Förra hösten hoppade han av för att börja på TAT, men hann bara vara anställd några veckor innan bolaget köptes upp av RIM. Sedan årsskiftet ansvarar Anders Jeppsson för mobiljättens strategi för att skaka fram fler spel till BlackBerry-telefoner och nya surfplattan Playbook.
— Man har tidigare varit ganska ointresserad av spelutveckling och det har varit svårt att utveckla för BlackBerry-telefonerna. Nu är det ett prioriterat område.
Anders Jeppsson far världen runt på mobilmässor, konferenser och företagsbesök och har börjat bygga upp ett team med anställda i London, på västkusten i USA och i Kanada. Målet är i första hand att de etablerade utvecklarna ska få upp ögonen för BlackBerry som ett tredje operativsystem att utveckla till vid sidan om Apples IOS och Googles Android. Lobbying kombineras med teknisk och ekonomisk hjälp för att utvecklarna ska våga bredda produktportföljen.
Bland de som låtit sig övertalas finns amerikanska Unity, Stockholmsbaserade Polarbit och finländska Rovio. Framöver hoppas Anders Jeppsson även få med sig Öresundsregionens spelstudior. Parallellt satsar han på att göra utvecklingsverktygen för BlackBerry-lurar så lättanvända och kraftfulla som möjligt.
— RIM:s styrka har länge varit den inbyggda chattfunktionen. Nu har vi börjat göra den tillgänglig för utvecklarna också så att man kan prata med varandra i spel och appar. Det ökar försäljningen.
Sedan uppköpet förra hösten har TAT främst sysslat med användargränssnitt till operativsystem och de vanligaste funktionerna i Playbook. Verksamheten har i dag runt 165 anställda i Malmö, Göteborg och Stockholm, men ska växa till cirka 200 inom den närmaste framtiden.
Erik Olausson