tisdag 22 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Dags att visa styrkan i mobilklustret

Kort sagt: Mobiltelefonutvecklingen i Lund har under årens lopp haft en enorm betydelse för regionens näringsliv. När nu Sony Ericsson blir heljapanskt är det dags för IT-klustret att börja bjuda tillbaka.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Efter tio års samarbete köper Sony ut Ericsson ur Sony Ericsson. Affären som presenterades på torsdagsmorgonen var både väntad och logisk.

Sony tar över Ericssons hälftenägande för ett pris motsvarande 9,5 miljarder kronor. Det innebär att Sony Ericsson blir ett helägt dotterbolag och integreras i Sonys övriga utbud av uppkopplad hemelektronik.

Utvecklingen ligger i linje med trenden att allt fler prylar blir sammankopplade med nätet. Det är idag långtifrån bara smartphone-mobiler och datorer som kommunicerar trådlöst med omvärlden. Läsplattor, tv-apparater och musikspelare är några exempel där internet är helt nödvändigt för den senaste funktionaliteten.

Sony har uppenbart en ambition att bli starkare inom uppkopplad konsumentelektronik, medan Ericsson nu renodlar sitt erbjudande till operatörsledet.

För 3.000 anställda i Lund innebär beskedet att de får en heljapansk arbetsgivare. Oron lär vara stor i leden idag. När ryktena om affären började gå för några veckor sedan vädrades det genast farhågor för vad Sony skulle innebära som ensam ägare.

Får vi med färre känslomässiga band till Sverige en ny nedläggning á la AstraZeneca?

På förmiddagens presskonferens framkom inga detaljer, förutom att Sony Ericsson kommer att försvinna som varumärke. Inget annat sades än att Bert Nordberg ska fortsätta som VD. Inte heller nämndes en flytt av huvudkontoret från London till Tokyo, även om det är sannolikt.

Troligen blir det inga dramatiska förändringar för Lund på kort sikt. Tvärtom kan Sonys övertagande vara bra. Bolaget har inte gått så där strålande på sistone och något behöver faktiskt göras. En ensam ägare kan ge ökad tydlighet och mer fokus.

Ända sedan Ericsson på åttiotalet började utveckla mobiltelefoner på Ideonområdet har verksamheten haft en oerhört stor betydelse för regionen. Många innovationsföretag har fått avgörande draghjälp därifrån. TAT och Cognimatics är några exempel där Sony Ericsson var en tidig kund.

Även om bolaget ofta kritiserats för att vara långsamt är det ingen överdrift att säga att Sony Ericsson är det skånska mobilklustrets epicentrum. Lunds tekniska högskola lever närmast i symbios med Ericsson-bolagen. Nu förändras förutsättningarna och frågan är vilken roll Sony tar framöver.

Men istället för att fokusera på vad Sony kan göra för mobilklustret ska vi fråga oss vad mobilklustret kan göra för Sony.

Koncernen har idag bara ett annat större utvecklingscenter i Europa, i Stuttgart. I Skåne finns en kritisk massa av spännande företag vars teknik och erbjudande mycket väl kan passa in i de framtida planerna.

Givetvis är den egna personalen Sony Ericssons främsta tillgång här i området, men ute på bolag som Qubulus och Scalado sitter också viktig kompetens om exempelvis gränssnitt, bildhantering och positionering. Vidare har regionen ett starkt fäste inom spelutveckling, en sektor där Sony är väl positionerat efter framgångarna med Playstation.

Faktum är att det är svårt att se något annat brohuvud inom telekom i Europa som är bättre än Öresundsregionen. Men inne i chefskorridorerna på Sony står sannolikt det långsiktiga vägvalet snarare mellan Silicon Valley och övriga världen.

Nu gäller det för det skånska mobilklustret att visa sitt värde.

Regionen ska inte oroa sig över ett eventuellt scenario där Sony Ericsson avvecklas i Lund, utan agera för att ytterligare förbättra miljön för innovationsföretag. Marknadsför klustret bättre, öka koordinationen mellan näringsliv och akademi och skapa strukturer så att unga entreprenörer får kapital till nya projekt.

Kristian Svensson

Kort sagt: Mobiltelefonutvecklingen i Lund har under årens lopp haft en enorm betydelse för regionens näringsliv. När nu Sony Ericsson […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.


  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.