Al Jazeeras innovationschef Mohamed Nanabhay, och MIT Media Labs VD Joi Ito, har tillsammans med Seed Capital gått in med närmare sju miljoner danska kronor i Storyplanet. Målet är att skapa ett enkelt medieverktyg, riktat till allmänheten, för att skapa interaktiva berättelser på nätet.
Bakom Storyplanet, med säte i Köpenhamn, står Bjarke Myrthu som under 2000-talet arbetat med att digitalisera den anrika bildbyrån Magnum. Under den tiden närde han idén att skapa mjukvara riktad till den mer avancerade amatören som vill lägga mediematerial på nätet.
— Alla webbsidor som i dag görs med flash ska med några knapptryckningar gå att utforma med vår mjukvara. Det är samtidigt en väldigt stor utmaning att skapa program som är så enkla att använda, säger Bjarke Myrthu.
Till sin hjälp har Bjarke Myrthu två framgångsrika affärsänglar som backar upp projektet. Joi Ito har tidigare investerat i bland annat Twitter, Last FM och Flickr. Han är också ordförande och före detta VD för ideella licensorganisationen Creative Commons. Bland Mohamed Nanabhays tidigare portföljbolag syns det sociala verktyget Ping-fm som 2010 förvärvades av Seesmic, vars program gör det möjligt att enkelt sammanföra nyhetsflöden från flera sociala medier. Rasmus Bjerngaard från Seed Capital går in som ordförande i Storyplanet i samband med investeringen.
Under två års tid har Bjarke Myrthu arbetat med utvecklingen tillsammans med sin kollega Pete Barr-Watson. Närmaste månaderna påbörjas en öppen beta-test och en skarp version ska släppas under första halvåret 2012. Hittills har prototypverktyget använts för att ta fram interaktiva sidor åt exempelvis Maersk och Al Jazeera.
Grundversionen ska vara gratis. Intäkterna ska dels komma från en mer avancerad premiumversion, dels från en appstore-liknande funktion där bilder och videofilmer som används i produktionen kan köpas för en mindre summa.
Joel Lyth