tisdag 14 maj 2024

inloggad som

Danir byter teknik – satsar på mobil marknadsföring

Efter mer än 20 satsade miljoner lägger Dan Olofsson fototjänsten Memory i malpåse och satsar istället på mobil marknadsföring. Om tre veckor lanseras reklam- och kupongtjänsten Mikz. Danir Memory byter samtidigt namn till Danir Marketing, och öppnar kontor i Stockholm.

Mikz teknik samlar skräddarsydda erbjudanden och reklam i användarens telefon. Annonsörerna kan vara såväl företag som till exempel idrottsföreningar. Det går att ställa in så att vissa erbjudanden enbart finns tillgängliga en viss tid eller inom vissa geografiskt begränsade områden.

Danir Marketing för nu diskussioner med ett 30-tal kända varumärken för att få dem att använda Mikz. Enligt VD Christer Björk kommer ett tiotal bolag finnas med från starten nästa månad.

Memory lanserades tillsammans med Telia förra hösten som en digital motsvarighet till familjens anslagstavla med plats för bilder. Ett 20-tal konsulter från Epsilon stod bakom själva utvecklingen av tjänsten, som skulle ta upp kampen med webbplatser som Bilddagboken och Facebook. Mikz är utvecklat av delvis samma personal, men Christer Björk vill inte nämna bolagets budget eller hur många personer som är involverade i produktionen.

Den svenska annonskakan för marknadsföring via mobiltelefoner växte till 110 miljoner kronor första halvåret 2011, enligt siffror från Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Ökningen under andra kvartalet var närmare 200 procent. Hittills har mobil marknadsföring dock mest handlat om masserbjudanden via SMS, menar Christer Björk som tidigare varit VD för Mashmobile och Teleca Software Solutions samt grundat Obigo.

— Problemen med SMS är den låga svarsfrekvensen och att textbaserad information ser rätt tråkig ut. Mikz löser båda problemen, säger han.

Även om Memory inte längre är i fokus så är tjänsten inte helt död. Tekniken används för att publicera material i de olika kanalerna på Mikz. Danir Marketing planerar att ta betalt per klick i Mikz.

Bolaget är inte ensamt om att fokusera på skräddarsydd marknadsföring och erbjudanden via mobil och webb. Amerikanska Groupon, svenska Let’s deal, Sydsvenskans Dealie och Malmöbaserade Mobile Loyalty är alla verksamma inom samma fält.

Anders Frick

Efter mer än 20 satsade miljoner lägger Dan Olofsson fototjänsten Memory i malpåse och satsar istället på mobil marknadsföring. Om tre […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Inarea ökar arean

    Golvläggningskoncernen Inarea, helägd av investerargruppen Small Cap Partners i Malmö, gör ett storförvärv i Finland. Affären innebär näst intill en fördubbling av omsättningen till 3 miljarder kronor.

  • Omstridd ägare lämnar Neola

    Neola Medical i Lund, med vd Hanna Sjöström, meddelar att Masoud Khayyamis kritiserade investeringsbolag Cardeon köpts ut ur bolaget av en grupp delägare.

  • Precis vad Precise behövde

    Precise Biometrics i Lund har andats optimism på senare tid. Nu minskar förlusten i rapporten för årets första kvartal.