söndag 24 november 2024

inloggad som

Danir byter teknik – satsar på mobil marknadsföring

Efter mer än 20 satsade miljoner lägger Dan Olofsson fototjänsten Memory i malpåse och satsar istället på mobil marknadsföring. Om tre veckor lanseras reklam- och kupongtjänsten Mikz. Danir Memory byter samtidigt namn till Danir Marketing, och öppnar kontor i Stockholm.

Mikz teknik samlar skräddarsydda erbjudanden och reklam i användarens telefon. Annonsörerna kan vara såväl företag som till exempel idrottsföreningar. Det går att ställa in så att vissa erbjudanden enbart finns tillgängliga en viss tid eller inom vissa geografiskt begränsade områden.

Danir Marketing för nu diskussioner med ett 30-tal kända varumärken för att få dem att använda Mikz. Enligt VD Christer Björk kommer ett tiotal bolag finnas med från starten nästa månad.

Memory lanserades tillsammans med Telia förra hösten som en digital motsvarighet till familjens anslagstavla med plats för bilder. Ett 20-tal konsulter från Epsilon stod bakom själva utvecklingen av tjänsten, som skulle ta upp kampen med webbplatser som Bilddagboken och Facebook. Mikz är utvecklat av delvis samma personal, men Christer Björk vill inte nämna bolagets budget eller hur många personer som är involverade i produktionen.

Den svenska annonskakan för marknadsföring via mobiltelefoner växte till 110 miljoner kronor första halvåret 2011, enligt siffror från Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Ökningen under andra kvartalet var närmare 200 procent. Hittills har mobil marknadsföring dock mest handlat om masserbjudanden via SMS, menar Christer Björk som tidigare varit VD för Mashmobile och Teleca Software Solutions samt grundat Obigo.

— Problemen med SMS är den låga svarsfrekvensen och att textbaserad information ser rätt tråkig ut. Mikz löser båda problemen, säger han.

Även om Memory inte längre är i fokus så är tjänsten inte helt död. Tekniken används för att publicera material i de olika kanalerna på Mikz. Danir Marketing planerar att ta betalt per klick i Mikz.

Bolaget är inte ensamt om att fokusera på skräddarsydd marknadsföring och erbjudanden via mobil och webb. Amerikanska Groupon, svenska Let’s deal, Sydsvenskans Dealie och Malmöbaserade Mobile Loyalty är alla verksamma inom samma fält.

Anders Frick

Efter mer än 20 satsade miljoner lägger Dan Olofsson fototjänsten Memory i malpåse och satsar istället på mobil marknadsföring. Om tre […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Motvind för Dan Olofssons bolag

    Det Dan Olofsson-kontrollerade bemanningsbolaget Pion Group går dåligt. Siffrorna för årets tredje kvartal visar att intäkterna sjunker och rörelsemarginalen backar kraftigt. Det finns en förklaring som påverkar kraftigt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Beammwave och Vibrosense gör nyemissioner

    Kassorna tryter för flera skånska utvecklingsbolag. De senaste nyemissionerna gäller Beammwaves antennteknik och Vibrosenses medicinteknik.

  • Mobile Heights vd får topposition i Europa

    Mobile Heights vd Ola Svedin har valts till vice-president för Silicon Europe Alliance, en europeisk klusterorganisation som stöttar utveckling av mikroelektronik och mjukvarulösningar.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • Slutsurfat för Radinn

    Elsurfbolaget Radinn har ansökt om konkurs efter många års förluster. En lång rad namnkunniga investerare förlorar därmed sina insatser i bolaget.

  • Mobile Heights inte längre bara mobilt

    Det är inte mycket telekom kvar i klusterorganisationen Mobile Heights. I dag talar vd Ola Svedin hellre om ”tech” i bredare mening.

  • Mästarens årsfacit: 25 nya patent

    Bengt Lindoff är en av Sveriges mesta uppfinnare med omkring 2.000 beviljade patent genom karriären. I år lär han klocka […]

  • Precise Biometrics tar in 83 miljoner…

    Taiwanesiska Egis Technologies går in i Precise Biometrics i en riktad nyemission. Lundabolaget öppnar även upp för andra ägare i […]