fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Danir byter teknik – satsar på mobil marknadsföring

Efter mer än 20 satsade miljoner lägger Dan Olofsson fototjänsten Memory i malpåse och satsar istället på mobil marknadsföring. Om tre veckor lanseras reklam- och kupongtjänsten Mikz. Danir Memory byter samtidigt namn till Danir Marketing, och öppnar kontor i Stockholm.

Mikz teknik samlar skräddarsydda erbjudanden och reklam i användarens telefon. Annonsörerna kan vara såväl företag som till exempel idrottsföreningar. Det går att ställa in så att vissa erbjudanden enbart finns tillgängliga en viss tid eller inom vissa geografiskt begränsade områden.

Danir Marketing för nu diskussioner med ett 30-tal kända varumärken för att få dem att använda Mikz. Enligt VD Christer Björk kommer ett tiotal bolag finnas med från starten nästa månad.

Memory lanserades tillsammans med Telia förra hösten som en digital motsvarighet till familjens anslagstavla med plats för bilder. Ett 20-tal konsulter från Epsilon stod bakom själva utvecklingen av tjänsten, som skulle ta upp kampen med webbplatser som Bilddagboken och Facebook. Mikz är utvecklat av delvis samma personal, men Christer Björk vill inte nämna bolagets budget eller hur många personer som är involverade i produktionen.

Den svenska annonskakan för marknadsföring via mobiltelefoner växte till 110 miljoner kronor första halvåret 2011, enligt siffror från Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Ökningen under andra kvartalet var närmare 200 procent. Hittills har mobil marknadsföring dock mest handlat om masserbjudanden via SMS, menar Christer Björk som tidigare varit VD för Mashmobile och Teleca Software Solutions samt grundat Obigo.

— Problemen med SMS är den låga svarsfrekvensen och att textbaserad information ser rätt tråkig ut. Mikz löser båda problemen, säger han.

Även om Memory inte längre är i fokus så är tjänsten inte helt död. Tekniken används för att publicera material i de olika kanalerna på Mikz. Danir Marketing planerar att ta betalt per klick i Mikz.

Bolaget är inte ensamt om att fokusera på skräddarsydd marknadsföring och erbjudanden via mobil och webb. Amerikanska Groupon, svenska Let’s deal, Sydsvenskans Dealie och Malmöbaserade Mobile Loyalty är alla verksamma inom samma fält.

Anders Frick

Efter mer än 20 satsade miljoner lägger Dan Olofsson fototjänsten Memory i malpåse och satsar istället på mobil marknadsföring. Om tre […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Öppet bråk om uthyrningslagen

    Malmöprofilen Dan Olofsson ryker ihop med branschorganisationen Teknikföretagen. Orsaken är den dom som nyligen slog fast att Danirbolaget Sigma Industrial Solutions inte omfattas av uthyrningslagen.

  • ”Uthyrningslagen gäller inte oss”

    En dom i Malmö tingsrätt slår fast att Dan Olofssons IT-bolag Sigma Industrial Solutions inte omfattas av den så kallade uthyrningslagen. Men skadan är redan skedd. – Vi tappade 240 uppdrag i höstas, säger Dan Olofsson.

  • Motvind för Dan Olofssons bolag

    Det Dan Olofsson-kontrollerade bemanningsbolaget Pion Group går dåligt. Siffrorna för årets tredje kvartal visar att intäkterna sjunker och rörelsemarginalen backar kraftigt. Det finns en förklaring som påverkar kraftigt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Beammwave och Vibrosense gör nyemissioner

    Kassorna tryter för flera skånska utvecklingsbolag. De senaste nyemissionerna gäller Beammwaves antennteknik och Vibrosenses medicinteknik.