Kort sagt: Så här mitt i finanskrisen 2.0 har det aldrig behövts fler utländska investeringar i Sverige och Danmark än nu. Men faktum är att båda länderna är för små, för dyra och lite för långsamma för omvärldens utveckling. Sanningen skär sig mot den vackra bild som Invest in Denmark och Sweden målar upp.
Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
Föreställ er en investeringslysten affärsman i Timbuktu som plötsligt snubblar över hemsidorna från Invest Sweden och Invest in Denmark. De två statliga PR-byråerna för utländska investeringar bjuder över varandra i lovord om kompetens, ekonomiska möjligheter, affärsfördelar och livskvalitet.
Vilket land ska investeraren välja? Det är ingen hejd på skönmåleriet och det hela blir lika trovärdigt som ett skyltfönster med för många extraerbjudanden.
Det måste vara något fel på förr- och nu-priserna. Och det är det också!
I Danmark pågår en debatt om att utländska investeringar har stagnerat. Under första kvartalet 2011 var utvecklingen direkt negativ. De senaste siffrorna från igår visar att det tar sig, men Danmarks ekonomi är fortfarande i dåligt skick. Enligt Danmarks Nationalbank har utländska satsningar i landet fallit med tio miljarder danska kronor från första kvartalet 2010.
Det är dyrt att etablera sig i Danmark. Lönerna är höga och danskarna är dessvärre inte mycket bättre utbildade än konkurrenterna. Sverige har för tillfället lite starkare ekonomi och har inte drabbats lika hårt av nedgången, enligt Riksbanken.
Men den nya situationen är att finanskrisen 2.0 har slagit till. Även Öresundsregionen har påverkats av börsras och turbulens de senaste veckorna. I Sydsveriges detaljhandel härjar butiksdöden och det är tydligt att utländsk konsumtion inte kommer av sig själv — särskilt inte danskarnas.
I det spelet är Skåne avhängigt Köpenhamn — och omvänt. Därför är det en skandal att både Invest Sweden och Invest in Denmark inte alls nämner Öresundsperspektivet och tillgången till en större marknad genom att satsa regionalt. Med liknande förutsättningar länderna emellan borde det vara enkelt att se möjligheterna med en helhet.
I stort sett går det att byta ut namnet Danmark mot Sverige och tvärtom vid de flesta av lovprisningarna hos Invest in Denmark och Sweden. Nu avslöjar vi inte vilken av de två PR-avdelningarna som skriver detta: Landet har lätt tillgång till EU-marknaden, korruption är i stort sett okänd, det är bland världens ledande inom miljöteknik och har en högt kvalificerad kompetenspool.
Ni får själva gissa vilket land det handlar om.
De bristande beskrivningarna av ländernas potential och problem gör sig också gällande när bara Invest in Denmark nämner att Københavns Lufthavn i augusti för sjätte gången utnämnts som den mest effektiva flygplatsen av Air Transport Research Society. Saken är att en stor del av trafiken beror på närheten till Skåne och den svenska marknaden.
Den upplysningen är viktig för investeraren i Timbuktu, men han får den inte. Omvänt är det sydsvenska näringslivet beroende av Kastrup, men Invest Sweden skriver knappt ett ord om flygplatsen på sin hemsida.
Det största problemet just nu är att de två utrikesdepartementen inte kan inse att samarbete lönar sig, och ge såväl Invest Sweden som Invest in Denmark uppdraget att berätta om möjligheterna över Sundet. Den regionala tankegången har inte nått fram till Stockholm och förbluffande nog inte heller till Utrikesministeriet på Asiatisk Plads i Köpenhamn, som ju ligger mitt i regionen i fråga.
Departementen lever i villfarelsen att näringslivets investerare i utlandet är så dumma att de inte kan genomskåda ett skönmåleri där inget är på tok och (nästan) allt ligger i tätposition. Den formen av PR är precis lika talanglös i utvecklingsländer och arabiska diktaturer.
Vi ska ha kalla fakta på bordet som ger realism. Vi ska visa handlingskraft, ansvar, trovärdighet och regionalt samarbete istället för att försöka blända utländska investerare på avstånd med halvsanningar.
Det gäller också investerare från Timbuktu, dit folk med barnasinnet kvar möjligen kan minnas att seriefiguren Kalle Anka brukade fly i svåra tider. Något tyder på att Invest Sweden och Invest in Denmark bör överväga samma flygtur när de vackra bilderna börjar flagna eftersom investerarna helt enkelt uteblir.
Klik her for at se dansk version af artikeln