Affären som skapar den nya förpackningsjätten Arch Packaging Group i Malmö är nu slutförd. Företaget ska vara klart för börsen om tre år och fortsätter jaga uppköp av innovationsbolag.
Pappren som stänger avtalet där A&R Carton i Malmö och Flextrus i Lund går ihop skrevs under i Stockholm i fredags. En ny koncern med omsättning runt 500 miljoner euro och 2.000 anställda i Europa är därmed född.
— Ägarnas vision är att skapa ett börsfäigt bolag, men för det behöver vi växa lite till. En omsättning på 700 miljoner euro har nämnts. Målet är att arbetet ska vara klart 2014-2015, säger Per Lundeen, VD för A&R Carton och nya Arch Packaging Group.
A&R är inriktat mot kartonger av olika slag och Flextrus mot flexibla förpackningar. Hittills har tillväxten skett både organiskt och genom förvärv. Men de hetaste uppköpen handlar inte om volymer utan om ny teknik.
Så här långt i år har A&R köpt två mindre innovationsbolag utanför Öresundsregionen. Flextrus köpte i fjol Flexmed i Landskrona, specialist inom medicintekniska förpackningar.
— Våra kunder behöver unika förpackningar för att sticka ut, därför måste vi få in nya idéer. Innovation betyder ett mervärde för våra marginaler och är en framgångsfaktor, säger Per Nyström, VD på Flextrus och vice VD på Arch.
Med in i den nya koncernen följer kunder som Nestlé, Arla och Kraft. Bolagen har även haft omfattande affärer sinsemellan; A&R är Flextrus största enskilda kund.
Så sent som år 2000 ingick de båda i Åkerlund & Rausing, men knoppades av på var sitt håll. Ägarna, riskkapitalbolagen Ahlström och Accent, berättade i jun att man nu lägger samman verksamheterna igen till en storkoncern med huvudkontor på Adelgatan i centrala Malmö.
Kristian Svensson