Gustaf Sahlman, tidigare VD för webbpubliceringsföretaget Polopoly, tar över chefsposten i mjukvarubolaget ExpertMaker i Malmö. Första målet är att få fart på affärerna i Silicon Valley.
Polopoly har länge dominerat webbpubliceringen inom svenska mediebranschen även om prestigekunder som SVT, DN och Expressen det senaste halvåret gått över till konkurrenterna Escenic och Episerver. Polopoly köptes 2008 upp av brittiska Atex för 140 miljoner kronor.
På ExpertMaker ska Gustaf Sahlman fokusera på marknadssatsningar. Bolaget är i färd med att öppna kontor i Silicon Valley och enligt Gustaf Fahlman har kontrakt landats med två amerikanska internetgiganter. Han vill i dagsläget inte säga något om de aktuella kunderna, mer än att en av dem verkar inom telekomindustrin.
— Vi kommer att ha ett par lanseringar under hösten. Vilket det ekonomiska utfallet blir är omöjligt att säga ännu då vi får betalt per klick då tjänsten används, säger Gustaf Sahlman.
ExpertMaker har utvecklat ett mjukvarupaket med AI-funktioner som ska göra det enklare att presentera relevant information för varje användare. Det rör sig exempelvis om att kombinera specialiserade sökmotorer med programvara som automatiskt ger tips på närliggande data. Resultatet blir virtuella assistenter och smarta rekommendationsfunktioner. Siktet är främst inställt på mobiler, där begränsad skärmstorlek gör att kvalitetskraven på sökresultaten ökar.
ExpertMaker har i dagsläget 15 anställda i Malmö, Lund och Silicon Valley. Tidigare VD:n och grundaren Lars Hård kommer att arbeta kvar som teknikchef.
Joel Lyth