Skåne är underutvecklat vad gäller att hålla internationella kongresser inom exempelvis forskning. Nyckeln till framtida framgång kan ligga i ESS.
Det budskapet lämnade panelen på Rapidus frukostmöte i Båstad på onsdagsmorgonen. Diskussionen gick het om hur Sydsverige bäst ska profilera sig för att bli en destination av världsklass.
— I Skåne har man inte prioriterat mötes- och besöksverksamheten på samma sätt som gjorts i Göteborg och Stockholm. Det förvånar mig. Speciellt på den vetenskapliga sidan finns en potential som glömts bort, säger Anders Nissen, till vardags VD för hotellkoncernen Pandox i Stockholm.
Han menar att kongressverksamhet kompletterar den vanliga turistnäringen som i hög grad styrs av kronans kurs. Forskningsanläggningen ESS i Lund kan bli det som sätter fart på utvecklingen.
Men det gäller att inte bara tänka lokalt, menar Göran Johansson, tidigare kommunstyrelseordförande i Göteborg. Han efterlyser en kartläggning över vilka kompetenser Sveriges olika lärosäten kan bidra med i ESS för att tidigt få igång arbetet med kongressplanering.
Johansson menar vidare att vi aldrig får bli hemmablinda vad gäller turism, utan hela tiden försöka se det i ett perspektiv utifrån. Destinationens dragningskraft finns i besökaren. Som exempel tar han idén om ett alternativ till det berömda ishotellet i Jukkasjärvi, ett regnhotell i Nikkaloukta.
— Erbjud det till penningstinna araber som suktar efter regn.
Just denna vecka är Båstad i det närmaste invaderat. Tennisen drar, men tävlingarna har också blivit ett tillfälle för företag att ordna kundarrangemang. Panelen är dock skeptisk till sportens allt svagare status under veckan och tror att det behövs en återgång till tennisprofilen. Inte minst om man ska kunna locka utländska besökare.
— Båstad är ett av få ställen som lyckats sätta sitt varumärke på kartan, i en svensk kontext. Det har blivit synonymt med tennisveckan. Samtidigt kan man fundera lite på skalan. Ska vi bygga varumärket Sverige eller satsa var och en för sig, som Göteborg, Stockholm eller Båstad? Svaret är inte självklart, säger Maria Rankka, VD för Stockholms Handelskammare.
Alla tre i panelen är överens om Öresundsregionens potential. De anser också att politikerna måste bli tydligare i sina ambitioner vad gäller turism och besöksnäring. Göran Johanssons arbete i Göteborg nämns som gott exempel.
— Väldigt mycket finns i Öresundsregionen. Helt avgörande är kommunikationerna. Där är Kastrup ett viktigt nav och Sturup skulle kunna utvecklas till en lågprisflygplats. Det finns också mycket arenor, hög säkerhet och en ren miljö. Om hotellkapaciteten utökas finns alla förutsättningar men det krävs ett politiskt statement, säger Anders Nissen.
Klicka här för att komma till ett snabbt bildspel från sommarminglet på Pepe´s. På plats i Båstad var bland andra regionstyrelsens ordförande Pia Kinhult, Aspektas vice VD Thomas Pålsson, Axis informationschef Margareta Lantz och Backahills VD Anders Nelson.
Kristian Svensson