onsdag 23 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Walfisz bygger Facebook för besserwissrar

Hittills har Malmöbolaget Planeto lockat cirka 50.000 personer att spela frågesport på nätet. Men det är bara början, grundaren Martin Walfisz siktar nu på att bygga ett helt community på nätet baserat på medlemmarnas expertkunskaper.

Med frågesportspelet som ingång ska användarna kunna kartlägga sina vänners starka sidor inom allt från HTML-programmering till semestermål i Spanien.

— Bland mina hundratals vänner på Facebook har jag ingen detaljkunskap om vem som kan vad. Men om jag till exempel ska köpa en ny digitalkamera är det praktiskt att veta vem som kan något om fotografering, säger Martin Walfisz.

Genom att koppla ihop användare med deras respektive kunskapsområden ska det också vara lätt att hitta nya nätvänner med samma eller kompletterande expertis. Kunskapsnivån för varje användare rankas med hjälp av specialskrivna frågor i frågesportdelen av Planeto och vem som helst ska kunna föreslå kunskapsämne.

— Det ska även finnas forum där du kan diskutera eller se vad experterna inom ett visst område skriver. Tanken är att folk ska kunna umgås på sajten, säger Martin Walfisz.

Idén att kombinera ett socialt nätverk med kunskapsinnehåll har Planeto gemensamt med bland annat sajten Aardvark, som 2010 köptes upp av Google.

I första rundan ska nätcommunityn finansieras av intäkter från speldelen av Planeto, där användarna kan betala extra för att sätta digital guldkant på sin spelupplevelse.

Planeto drogs igång 2009 och har sedan dess tagit in nära tio miljoner kronor i riskkapital, bland annat från Sydsvensk Entreprenörfond och TAT-grundaren Hampus Jakobsson. Bolaget har just inlett en större investeringsrunda, uppger Martin Walfisz.

Tillsammans med medgrundaren Magnus Robertsson är han fortfarande huvudägare i Planeto, som sysselsätter ett tiotal personer.

Erik Olausson

Hittills har Malmöbolaget Planeto lockat cirka 50.000 personer att spela frågesport på nätet. Men det är bara början, grundaren Martin […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.