fredag 24 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Walfisz bygger Facebook för besserwissrar

Hittills har Malmöbolaget Planeto lockat cirka 50.000 personer att spela frågesport på nätet. Men det är bara början, grundaren Martin Walfisz siktar nu på att bygga ett helt community på nätet baserat på medlemmarnas expertkunskaper.

Med frågesportspelet som ingång ska användarna kunna kartlägga sina vänners starka sidor inom allt från HTML-programmering till semestermål i Spanien.

— Bland mina hundratals vänner på Facebook har jag ingen detaljkunskap om vem som kan vad. Men om jag till exempel ska köpa en ny digitalkamera är det praktiskt att veta vem som kan något om fotografering, säger Martin Walfisz.

Genom att koppla ihop användare med deras respektive kunskapsområden ska det också vara lätt att hitta nya nätvänner med samma eller kompletterande expertis. Kunskapsnivån för varje användare rankas med hjälp av specialskrivna frågor i frågesportdelen av Planeto och vem som helst ska kunna föreslå kunskapsämne.

— Det ska även finnas forum där du kan diskutera eller se vad experterna inom ett visst område skriver. Tanken är att folk ska kunna umgås på sajten, säger Martin Walfisz.

Idén att kombinera ett socialt nätverk med kunskapsinnehåll har Planeto gemensamt med bland annat sajten Aardvark, som 2010 köptes upp av Google.

I första rundan ska nätcommunityn finansieras av intäkter från speldelen av Planeto, där användarna kan betala extra för att sätta digital guldkant på sin spelupplevelse.

Planeto drogs igång 2009 och har sedan dess tagit in nära tio miljoner kronor i riskkapital, bland annat från Sydsvensk Entreprenörfond och TAT-grundaren Hampus Jakobsson. Bolaget har just inlett en större investeringsrunda, uppger Martin Walfisz.

Tillsammans med medgrundaren Magnus Robertsson är han fortfarande huvudägare i Planeto, som sysselsätter ett tiotal personer.

Erik Olausson

Hittills har Malmöbolaget Planeto lockat cirka 50.000 personer att spela frågesport på nätet. Men det är bara början, grundaren Martin […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • I Love Lund i Lejonkulan

    I ett nytt avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan får Jan Dahlqvist besök av investeringsbolaget I Love Lunds grundare Björn Englund. […]


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.