Malmöbolaget Avail Intelligence har tagit in cirka tre miljoner kronor. Men emissionen ska inte bana väg för nya satsningar utan har främst varit en möjlighet för ledningen, styrelsen och befintliga ägare att köpa fler aktier i bolaget.
Därmed har nyckelpersoner i ledningen och styrelsen knutits närmare till bolaget, uppger VD Pontus Kristiansson.
Avails mjukvara används för att analysera besöksmönster på e-handelsajter och föreslå köptips. Nyligen har bolaget lanserat motsvarande funktionalitet i kampanjutskick per mejl där annonserna i mejlet skräddarsys åt varje mottagare.
Efter ett par år med planerade förluster gick Avail Intelligence med vinst 2010, medan 2009 års omsättning på 17,1 miljoner kronor ökade med 60-80 procent.
— Vi får i snitt två nya kunder i veckan. Bland de senaste är resebyråerna Thomas Cook och Solresor, säger Pontus Kristiansson.
Bolaget har i dag 25 anställda i Malmö, Storbritannien, Tyskland, Italien och USA och planerar att växa med ytterligare en handfull i år. Storägare är sedan tidigare riskkapitalbolaget Scope, som gått in med 30 miljoner kronor sedan 2006.
Erik Olausson