Efter att tidigare ha kört på olika spår ska Malmö Stad och Köpenhamns kommun nu prata sig samman kring ett gemensamt system för elbilar. Samarbetet är en del av nystartade EU-projektet Green eMotion och har som mål att svenska elbilar ska kunna laddas i Danmark och vice versa.
Med en budget på 42 miljoner euro ska det fyråriga Green eMotion-projektet vaska fram en gemensam teknisk standard så att olika nationella system för laddningen inte låser in elbilarna i det egna landet.
Öresundsregionen har en stark representation i Green eMotion, vilket bäddat för det nya samarbetet mellan Köpenhamns kommun och Malmö Stad för att samordna elbilssatsningarna över Sundet. Hittills har Danmark gått i bräschen för elbilsutvecklingen med bland annat bolaget Better Place som frontfigur, medan svenska företag och myndigheter ställt sig mer avvaktande och istället satsat på hybridbilar.
Utöver teknisk kompabilitet för laddstolpar och batterier ska olika lösningar för betalning av elen utvärderas inom Green eMotion. En sådan lösning är roaming, där lokala operatörer tar betalt av varandra istället för direkt av kunden, på motsvarande sätt som för mobiltelefonsamtal utomlands. I Danmark ska roaming-principen testas av Better Place och i Skåne tittar Malmö Stad på liknande lösningar.
Green eMotion-projektet öppnar även för andra samarbetsmöjligheter. Gitka Andersson, projektledare på Malmö Stad, utesluter inte att Köpenhamns kommun och Malmö Stad kan köpa in elbilar och laddstolpar tillsammans för att få bättre priser. Totalt är 42 aktörer från näringslivet och offentlig sektor inblandade i Green eMotion. Från Öresundsregionen är det utöver Malmö Stad, Köpenhamns kommun och Better Place även Dansk Energi, Danmarks Tekniske Universitet och Danmarks Teknologiske Institut.
— Vi har ett starkt skandinaviskt mandat, säger Lars Overgaard från Teknologiske Institut, som koordinerar den skandinaviska delen av projektet.
Malmö Stad har sedan ett par år ett samarbete med E.on och Energimyndigheten som bland annat ska resultera i 250 laddstolpar för elbilar på stan och i kommunens p-hus. I Köpenhamn byggs just nu ett nät med 500 laddstolpar i första vändan.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø