Med Volkswagen och Scania bland de nya kunderna ökade Ideonbolaget Comsys sin omsättning förra året från 6,4 till 15,2 miljoner kronor. Med ett tyskt förvärv förra våren ska bolagets energilösningssystem också nå nya branscher, som fastighetsuppvärmning.
Stigande energipriser och känsligare elnät med fler mindre aktörer har banat väg för Comsys ökande försäljning. Genom att installera Comsys aktiva filter för kompensering i företags befintliga elnät motverkas de störningar som normalt uppstår. På så sätt minskas energiförlusten i elsystemen samtidigt som driftsäkerheten ökar.
För två år sedan tillträdde Marcus Löfgren som VD och i samband med det ändrades försäljningsstrategin så att utlandsexpansionen främst sker genom partner.
— Sedan dess har vi leverat system till Sandvik, Tetra Pak, Scania och nyligen inlett ett samarbete med tyska industrikoncernen Daimler, säger Marcus Löfgren.
Försäljningen hittills i år har redan överstigit 10 miljoner kronor och Marcus Löfgren tror på en omsättning kring 30-40 miljoner under helåret.
— Vi arbetar med att färdigställa en produkt för mindre aktörer men marknaden där är inte fullt mogen ännu, säger han.
I april 2010 förvärvades tyska PowerQ med fyra anställda. Enligt Marcus Löfgren gjordes köpet både för att bredda produktutbudet mot mindre aktörer och för att växa med kvalificerad personal och lokal närvaro i Tyskland.
Comsys har tio anställda på Ideon och tre i Tyskland. Produktionen har lagts ut på AQ Elautomatik i Lund. Huvudägare med 88 procent av aktierna är GLD Holding.
Joel Lyth