torsdag 13 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobilreklamen ökar — Beepsend fyrdubblade igen

Beepsend i Malmö har blivit en snabbväxare inom mobil marknadsföring. Ägarna Sten K Johnson och Rosengård Invest — med Trelleborg, Swedbank och E.on bland investerarna — ser ut att ha hittat en guldåder.

Reklam i mobiltelefoner är ett växande område. Bara i Sverige omsatte annonser i dedikerade mobilsajter och appar 62 miljoner kronor i fjol. Institutet för reklam- och mediestatistik har räknat med en tillväxt på 27 procent i år, men Rapidus kan i dag berätta att den prognosen kommer att skrivas upp när reviderade siffror släpps i morgon.

Malmöbaserade Beepsend har utvecklat ett system för direktreklam via SMS, en annonsform som inte syns i statistiken. För andra året i rad mer än fyrdubblades försäljningen till 17,2 miljoner kronor. Det framgår av årsredovisningen för perioden september 2009-augusti 2010 som i dagarna registrerats hos Bolagsverket.

Företaget fungerar som virtuell mobiloperatör med egen SMS-central för utskick till nätoperatörerna.

— Nära 85 procent av våra kunder finns utomlands. Det är också där mobil marknadsföring växer mest, säger VD Elisabeth Brevenson.

Beepsend har 14 anställda. Första kvartalet innevarande räkenskapsår låg omsättningen på nära 10 miljoner kronor och nu går verksamheten med vinst, uppger Elisabeth Brevenson.

Finansmännen Sten K Johnson och Percy Nilsson var tillsammans med Ljubo Mrnjavac och Greg Dingizian, genom ägarbolaget Scandinavian Cap, tidiga investerare i Beepsend. För drygt ett år sedan köpte Rosengård Invest, lett av Ljubo Mrnjavac, ut Scandinavian Cap.

Kristian Svensson

Beepsend i Malmö har blivit en snabbväxare inom mobil marknadsföring. Ägarna Sten K Johnson och Rosengård Invest — med Trelleborg, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Greg tillbaka på ruta ett

    Serneke-affären blev ett kortvarigt och smärtsamt äventyr för Greg Dingizians fastighetsbolag Doxa som nu vill lägga hela projektet bakom sig. Bolaget lägger om strategin, eller snarare vrider den tillbaka till ruta ett.

  • Försiktig optimism i rapporterna

    Duni skriver upp de finansiella målen, Beijer Ref flaggar för kostnadsbesparingar och möjligen har det vänt på riktigt för e-handlaren BHG. Här här svepet över de skånska senaste storbolagsrapporterna.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.