måndag 11 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobilreklamen ökar — Beepsend fyrdubblade igen

Beepsend i Malmö har blivit en snabbväxare inom mobil marknadsföring. Ägarna Sten K Johnson och Rosengård Invest — med Trelleborg, Swedbank och E.on bland investerarna — ser ut att ha hittat en guldåder.

Reklam i mobiltelefoner är ett växande område. Bara i Sverige omsatte annonser i dedikerade mobilsajter och appar 62 miljoner kronor i fjol. Institutet för reklam- och mediestatistik har räknat med en tillväxt på 27 procent i år, men Rapidus kan i dag berätta att den prognosen kommer att skrivas upp när reviderade siffror släpps i morgon.

Malmöbaserade Beepsend har utvecklat ett system för direktreklam via SMS, en annonsform som inte syns i statistiken. För andra året i rad mer än fyrdubblades försäljningen till 17,2 miljoner kronor. Det framgår av årsredovisningen för perioden september 2009-augusti 2010 som i dagarna registrerats hos Bolagsverket.

Företaget fungerar som virtuell mobiloperatör med egen SMS-central för utskick till nätoperatörerna.

— Nära 85 procent av våra kunder finns utomlands. Det är också där mobil marknadsföring växer mest, säger VD Elisabeth Brevenson.

Beepsend har 14 anställda. Första kvartalet innevarande räkenskapsår låg omsättningen på nära 10 miljoner kronor och nu går verksamheten med vinst, uppger Elisabeth Brevenson.

Finansmännen Sten K Johnson och Percy Nilsson var tillsammans med Ljubo Mrnjavac och Greg Dingizian, genom ägarbolaget Scandinavian Cap, tidiga investerare i Beepsend. För drygt ett år sedan köpte Rosengård Invest, lett av Ljubo Mrnjavac, ut Scandinavian Cap.

Kristian Svensson

Beepsend i Malmö har blivit en snabbväxare inom mobil marknadsföring. Ägarna Sten K Johnson och Rosengård Invest — med Trelleborg, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Så mycket tjänade Skånes börsvd:ar 2024

    Alfa Lavals Tom Erixon var Skånes bäst betalda börs-vd 2024. Men störst lyft fick Camurus Fredrik Tiberg. Rapidus har listan över Skånes bäst betalda börs-vd:ar. Så här mycket tjänade de under förra året.