Beepsend i Malmö har blivit en snabbväxare inom mobil marknadsföring. Ägarna Sten K Johnson och Rosengård Invest — med Trelleborg, Swedbank och E.on bland investerarna — ser ut att ha hittat en guldåder.
Reklam i mobiltelefoner är ett växande område. Bara i Sverige omsatte annonser i dedikerade mobilsajter och appar 62 miljoner kronor i fjol. Institutet för reklam- och mediestatistik har räknat med en tillväxt på 27 procent i år, men Rapidus kan i dag berätta att den prognosen kommer att skrivas upp när reviderade siffror släpps i morgon.
Malmöbaserade Beepsend har utvecklat ett system för direktreklam via SMS, en annonsform som inte syns i statistiken. För andra året i rad mer än fyrdubblades försäljningen till 17,2 miljoner kronor. Det framgår av årsredovisningen för perioden september 2009-augusti 2010 som i dagarna registrerats hos Bolagsverket.
Företaget fungerar som virtuell mobiloperatör med egen SMS-central för utskick till nätoperatörerna.
— Nära 85 procent av våra kunder finns utomlands. Det är också där mobil marknadsföring växer mest, säger VD Elisabeth Brevenson.
Beepsend har 14 anställda. Första kvartalet innevarande räkenskapsår låg omsättningen på nära 10 miljoner kronor och nu går verksamheten med vinst, uppger Elisabeth Brevenson.
Finansmännen Sten K Johnson och Percy Nilsson var tillsammans med Ljubo Mrnjavac och Greg Dingizian, genom ägarbolaget Scandinavian Cap, tidiga investerare i Beepsend. För drygt ett år sedan köpte Rosengård Invest, lett av Ljubo Mrnjavac, ut Scandinavian Cap.
Kristian Svensson