onsdag 24 juli 2024

inloggad som

13 miljoner tar QuickCool genom studie

Huvudägarna CapMan, SEB Företagsinvest och TeknoSeed har skjutit till ytterligare 13 miljoner kronor till medicinteknikbolaget QuickCool på Ideon. Pengarna ska räcka till att slutföra den pågående studien av bolagets hjärnkylningsteknik för hjärtstoppspatienter.

QuickCools katetrar för hjärnkylning via näshålan är redan CE-godkända, den pågående studien ska visa att metoden fungerar praktiskt i sjukvården. Fram till sommaren testas tekniken på 20 patienter vid Rigshospitalet i Köpenhamn samt universitetssjukhusen i Malmö, Huddinge, Uppsala och Umeå.

Därefter väntar slutlig produktutveckling med sikte på lansering någon gång 2012, i första hand för användning på akutmottagningar och intensivvårdsavdelningar. Jämfört med traditionella kyldräkter är QuickCools kylsystem mindre i vägen då patienten exempelvis ska kärlröntgas, vilket ofta är nödvändigt för hjärtstoppspatienter.

Terapeutisk nedkylning fungerar bättre ju tidigare den sätts in efter att patienten återfått hjärtaktiviteten och i förlängningen siktar QuickCool på att få in sin kylutrustning i ambulanserna.

— Men då måste vi nog krympa utrustningen till halva storleken. Den är stor som en kabinväska i dag och det är väldigt trångt i ambulanserna, säger Christer Jacobsson.

Han rekryterades som ny VD vid årsskiftet från norska medicinteknikbolaget Ostomycure.

QuickCool har fyra anställda och köper in en del ytterligare konsulttjänster. 2010 gjorde bolaget av med 16 miljoner kronor.

— Det blir mindre utgifter i år, men vi kommer behöva ta in mer pengar innan vi lanserar, säger Christer Jacobsson.

Erik Olausson

Huvudägarna CapMan, SEB Företagsinvest och TeknoSeed har skjutit till ytterligare 13 miljoner kronor till medicinteknikbolaget QuickCool på Ideon. Pengarna ska räcka […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.