Med utbildningar och events har Göteborgsbolaget Nordic eCommerce Knowledge gjort en affärsidé av att hjälpa den svenska e-handelsbranschen växa ytterligare. Nu håller företaget på att etablera sig i Malmö för att även sprida sitt evangelium till danska e-handlare.
Nordic eCommerce Knowledge bildades 2010, huvudsakligen för att ta hand om tvådagarskonferensen Nordic eCommerce Summit. Konferensen startade 2004 i liten skala av Wipcore, ett Göteborgsbolag som utvecklar mjukvara åt e-handelssajter, men hade förra året växt till runt 700 deltagare.
Konferensen beräknas i år omsätta cirka fem miljoner kronor och är fortfarande huvuduppgiften för femmannabolaget Nordic eCommerce Knowledge, men därtill har även utbildnings- och nätverksaktiviteter tillkommit. Nu står geografisk expansion för dörren, med ett nytt kontor i Malmö och större aktivitet i Danmark ska bolaget göra bättre skäl för sitt nordiska namn, menar Jonas Roberg och Sarah Wittbom. Båda har ett förflutet på Malmöbaserade mjukvarubolaget Apsis, och ansvarar för verksamheten i Öresundsregionen. Första målet är en lokal upplaga av Stockholmskonferensen till hösten 2012.
E-handeln har de senaste åren ökat stadigt och utgör nu 4,5 procent av detaljhandelns omsättning, enligt de senaste siffrorna för Handelns utredningsinstitut. Men Sarah Wittbom menar att en stor del av e-handeln inte syns i statistiken.
— Man har inte sett att exempelvis Spotify är e-handel. Eller Hemnet, där du inte gör något köp men däremot väljer ut vilka bostäder du ska buda på, säger hon.
Erik Olausson