fredag 22 november 2024

inloggad som

E-handelsorganisation till Öresundsregionen

Med utbildningar och events har Göteborgsbolaget Nordic eCommerce Knowledge gjort en affärsidé av att hjälpa den svenska e-handelsbranschen växa ytterligare. Nu håller företaget på att etablera sig i Malmö för att även sprida sitt evangelium till danska e-handlare.

Nordic eCommerce Knowledge bildades 2010, huvudsakligen för att ta hand om tvådagarskonferensen Nordic eCommerce Summit. Konferensen startade 2004 i liten skala av Wipcore, ett Göteborgsbolag som utvecklar mjukvara åt e-handelssajter, men hade förra året växt till runt 700 deltagare.

Konferensen beräknas i år omsätta cirka fem miljoner kronor och är fortfarande huvuduppgiften för femmannabolaget Nordic eCommerce Knowledge, men därtill har även utbildnings- och nätverksaktiviteter tillkommit. Nu står geografisk expansion för dörren, med ett nytt kontor i Malmö och större aktivitet i Danmark ska bolaget göra bättre skäl för sitt nordiska namn, menar Jonas Roberg och Sarah Wittbom. Båda har ett förflutet på Malmöbaserade mjukvarubolaget Apsis, och ansvarar för verksamheten i Öresundsregionen. Första målet är en lokal upplaga av Stockholmskonferensen till hösten 2012.

E-handeln har de senaste åren ökat stadigt och utgör nu 4,5 procent av detaljhandelns omsättning, enligt de senaste siffrorna för Handelns utredningsinstitut. Men Sarah Wittbom menar att en stor del av e-handeln inte syns i statistiken.

— Man har inte sett att exempelvis Spotify är e-handel. Eller Hemnet, där du inte gör något köp men däremot väljer ut vilka bostäder du ska buda på, säger hon.

Erik Olausson

Med utbildningar och events har Göteborgsbolaget Nordic eCommerce Knowledge gjort en affärsidé av att hjälpa den svenska e-handelsbranschen växa ytterligare. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.