fredag 23 februari 2024

inloggad som

E-handelsorganisation till Öresundsregionen

Med utbildningar och events har Göteborgsbolaget Nordic eCommerce Knowledge gjort en affärsidé av att hjälpa den svenska e-handelsbranschen växa ytterligare. Nu håller företaget på att etablera sig i Malmö för att även sprida sitt evangelium till danska e-handlare.

Nordic eCommerce Knowledge bildades 2010, huvudsakligen för att ta hand om tvådagarskonferensen Nordic eCommerce Summit. Konferensen startade 2004 i liten skala av Wipcore, ett Göteborgsbolag som utvecklar mjukvara åt e-handelssajter, men hade förra året växt till runt 700 deltagare.

Konferensen beräknas i år omsätta cirka fem miljoner kronor och är fortfarande huvuduppgiften för femmannabolaget Nordic eCommerce Knowledge, men därtill har även utbildnings- och nätverksaktiviteter tillkommit. Nu står geografisk expansion för dörren, med ett nytt kontor i Malmö och större aktivitet i Danmark ska bolaget göra bättre skäl för sitt nordiska namn, menar Jonas Roberg och Sarah Wittbom. Båda har ett förflutet på Malmöbaserade mjukvarubolaget Apsis, och ansvarar för verksamheten i Öresundsregionen. Första målet är en lokal upplaga av Stockholmskonferensen till hösten 2012.

E-handeln har de senaste åren ökat stadigt och utgör nu 4,5 procent av detaljhandelns omsättning, enligt de senaste siffrorna för Handelns utredningsinstitut. Men Sarah Wittbom menar att en stor del av e-handeln inte syns i statistiken.

— Man har inte sett att exempelvis Spotify är e-handel. Eller Hemnet, där du inte gör något köp men däremot väljer ut vilka bostäder du ska buda på, säger hon.

Erik Olausson

Med utbildningar och events har Göteborgsbolaget Nordic eCommerce Knowledge gjort en affärsidé av att hjälpa den svenska e-handelsbranschen växa ytterligare. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.