2010 blev händelserikt för mjukvarubolaget Avail Intelligence i Malmö. Med expansion i Europa och etablering i USA växte omsättningen med över 50 procent. Samtidigt gjorde bolaget sitt första nollresultat efter år av mångmiljonförluster.
Främst är det bland europeiska e-handelsbolag som efterfrågan ökat på Avail Intelligences mjukvara för att generera köptips och rekommendationer baserat på tidigare kundbeteenden. Bland annat har brittiska detaljhandelsbolaget Tesco tillkommit i kundlistan. Men Avail har även plockat sina första kunder i USA, där bolaget i somras öppnade kontor i Palo Alto.
Sedan 2006 har riskkapitalbolaget Scope gått in med 30 miljoner kronor i Avail, med uttalad ambition att satsa på utlandsexpansion. Satsningarna har gett avtryck i räkenskaperna som slutade med 9,3 miljoner kronor i förlust 2007 och 11,6 miljoner 2008. Under 2009 lyckades bolaget vända till positivt kassaflöde, men produkt- och marknadsinvesteringar gav även det året en förlust på 3,3 miljoner kronor.
Samtidigt har omsättningen växt kontinuerlig. 2010 års siffror är ännu inte helt sammanräknade, men enligt marknadschefen David Johansson har 2009 års omsättning på 14,4 miljoner kronor överträffats med 50-70 procent. Med nollresultatet passerat ska bolaget inte behöva mer riskkapital framöver, menar han.
— Men vi kommer nog inte göra några stora vinster heller utan satsa pengarna på att få fler kunder och vidareutveckla vår mjukvara, säger David Johansson.
Bland nuvarande kunder finns främst nätbaserade kläd- och detaljhandelsbutiker som Ellos, börsnoterade CDON och franska La Redoute. Nyligen har bolaget fått en större resebyråkoncern som kund, en affär som David Johansson räknar med ska inbringa miljonbelopp under 2011.
Avail Intelligence sysselsätter runt 25 personer, de flesta vid huvudkontoret i Malmö. Bolaget ägs till största delen av Scope medan VD Pontus Kristiansson, delar av personalen och bolagets grundare äger resten.
Erik Olausson