onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Medeonbolag tar sjukhusorder för labbsäkra etiketter

Scanset i forskningsparken Medeon har hittills skrapat ihop en blygsam omsättning på att sälja antibakteriell väggfärg och ID-armband till sjukvården. Efter order från ett antal svenska sjukhus på en egenutvecklad etikett för laboratorieprover vädrar bolaget nu morgonluft.

Scansets etiketter är tänkta att fästas på objektsglas för laboratorieprover för att bland annat identifiera vilken patient de tillhör. Materialet och den speciella färgen gör att etiketten inte förstörs eller suddas ut av alkohol, formalin eller aceton, som alla används som lösningsmedel i patologilabben.

— I dag använder labbpersonalen ofta spritpenna och skriver direkt på glaset. Men det medför risk för fel och förväxlingar, säger Francesco Palmisano, Scansets VD sedan i våras.

2008 kom han in som 25-procentig ägare i bolaget, som fungerat som dotterbolag till Landskronabaserade etikettillverkaren First Label. Nu är han på väg att köpa ytterligare en fjärdedel av bolaget.

Scanset lanserade sina laboratorieetiketter för ett par månader sedan och har fått order från de fyra skånska sjukhus som har patologilabb samt från Halmstad och Linköping. Enligt Francesco Palmisano är orderna inte värda några stora summor. Han räknar dock med att de ska bana väg för en bredare försäljning av bolagets teknik och att omsättningen för innevarande räkenskapsår ska landa på 1–2 miljoner kronor, mot 370.000 kronor för maj 2009–april 2010.

Scanset är även återförsäljare för tysk antibakteriell väggfärg samt ett egenutvecklat ID-armband för patienter. Armbandet säljs i samarbete med danska blodgasanalysbolaget Radiometer och har hittills köpts in av Simrishamns sjukhus.

Scanset har ett litet antal anställda på deltid på Medeon i Malmö samt i Häljarp utanför Landskrona.

Erik Olausson

Scanset i forskningsparken Medeon har hittills skrapat ihop en blygsam omsättning på att sälja antibakteriell väggfärg och ID-armband till sjukvården. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.