I skuggan av miljardutlåningen till små- och medelstora företag har Almis verksamhet för produktutveckling växt sig allt större. I år räknar Almi Skåne med att 80 nya produkter når marknaden, den högsta siffran någonsin.
Almi Skånes verksamhet för produktutveckling sköts av Almi Innovation, en omstöpning av Region Skånes och Teknikbrostiftelsens tidigare organisation IK2, som sedan 2006 är del av Almi Skåne. Utöver rådgivning har Almi Innovation 5-6 miljoner om året att låna ut i form av Innovationslån, parat med ungefär lika mycket pengar från Tillväxtverket i potten Produktutveckling i Skånska Småföretag (PUSS).
Hittills i år har Almi Innovation haft kontakt med cirka 300 privatpersoner och bolag med idéer till nya produkter — allt från vardagsprylar till avancerade tekniska lösningar — varav 120 har fått någon form av finansiering. Samtidigt har 66 idéer som gått igenom programmet nått marknaden, vilket kan jämföras med 68 idéer hela 2009.
— Inflödet av idéer är något lägre än tidigare, men kvaliteten högre så de vi hjälper har blivit allt bättre på att få ut produkterna på marknaden, säger Johan Olsén, innovationsansvarig på Almi Skåne.
Bland de bolag och entreprenörer som genomför produktutveckling i Almi Innovations regi finns CellaVision, som testar sin blodanalys på benmärgsvätska, Lundbolaget Anyfi Networks, som utvecklar teknik för att ge billigare bredbandstäckning, och Malmöbaserade Orlo, som nyligen lanserat sina egenproducerade högtalare för bärbara datorer.
2009 lånade Almi Skåne ut 250 miljoner kronor, vilket var rekord. I år räknar VD Anders Norman med att den totala utlåningen landar på cirka 200 miljoner kronor.
Erik Olausson