En av världens största leverantörer av infrastruktur för mobiltransaktioner och sms, amerikanska mBlox, har köpt upp Lundabolaget Mashmobile. Säljare är bland andra Industrifonden och Teknoseed.
Bland mBlox svenska kunder finns SJ, som använder företagets teknik vid biljettköp med mobilen. Med uppköpet vill mBlox utveckla fler webbaserade betalningslösningar för den växande smartphonemarknaden, uppger Mashmobiles VD Örjan Johansson.
20-mannabolaget Mashmobile har sedan det grundades som Conveneer 2006 utvecklat mjukvara som gör det enklare att hämat information till webben från mobiltelefoner.
— Att bli uppköpta var inget vi planerade vid den här tidpunkten, men propån från mBlox var så attraktivt att ägarna valde att gå in i affären, säger Örjan Johansson.
Den hemliga köpeskillingen består av en kombination av kapital och aktier, men beror också på framtida utfall.
Örjan Johansson fortsätter som VD, men nu i mBlox dotterbolag. De anställda kommer enligt Örjan Johansson finnas kvar i Lund även efter uppköpet och eventuellt ska verksamheten även skalas upp.
Från starten har omkring tio miljoner dollar investerats i Mashmobile. Huvudägare vid uppköpet var amerikanska riskkapitalfonden Broken Arrow Capital, Industrifonden och Örjan Johansson, som vardera hade en ägarandel på runt 25 procent. Bland övriga ägare fanns Teknoseed samt en rad amerikanska affärsänglar.
mBlox ökade förra året sin omsättning med 46 procent till 110 miljoner dollar. Under 2009 användes bolagets teknik för att skicka 3,5 miljarder sms, vilket genererande en vinst för företaget på tio miljoner dollar.
Joel Lyth