fredag 22 november 2024

inloggad som

Whiskey och flickdröm prisade på Guldkärnangalan

Sedan lanseringen 2008 har whiskey, gin och brännvin från destilleriet Backafall på Ven spridit sig till krogarna i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. I kväll prisades bolaget på Guldkärnangalan i Helsingborg, i sällskap med bland andra tonårsidolen Eric Saade.

Snart 20-åriga Eric Saade, uppvuxen i Kattarp utanför Helsingborg, slog igenom i 2010 års melodifestival med låten ”Manboy”. I kväll utsågs han till Årets personlighet vid Marknadsföreningen i Helsingborgsregionens årliga näringslivsgala. I motiveringen benämns Eric Saade som ”en tornado som dragit fram bland tv-soffor, Spotify och dansställen”.

Utmärkelsen Årets marknadsförare gick till destilleriet Backafall på Ven, som vunnit framgång med egna märket Spirit of Hven. Bolaget har ökat omsättningen från 13,5 miljoner kronor 2007 till 18,7 miljoner 2009 på att sälja rusdrycker från ön utanför Landskrona.

De cirka 450 gästerna på galan fick även se väveriet Märta Måås-Fjetterström i Båstad koras till Årets designer medan Fredriksdals Friluftsteater, farslegendaren Eva Rydbergs hemmascen, fick pris i kategorin Årets evenemang.

Erik Olausson

Sedan lanseringen 2008 har whiskey, gin och brännvin från destilleriet Backafall på Ven spridit sig till krogarna i Stockholm, Göteborg […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.