torsdag 11 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Whiskey och flickdröm prisade på Guldkärnangalan

Sedan lanseringen 2008 har whiskey, gin och brännvin från destilleriet Backafall på Ven spridit sig till krogarna i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. I kväll prisades bolaget på Guldkärnangalan i Helsingborg, i sällskap med bland andra tonårsidolen Eric Saade.

Snart 20-åriga Eric Saade, uppvuxen i Kattarp utanför Helsingborg, slog igenom i 2010 års melodifestival med låten ”Manboy”. I kväll utsågs han till Årets personlighet vid Marknadsföreningen i Helsingborgsregionens årliga näringslivsgala. I motiveringen benämns Eric Saade som ”en tornado som dragit fram bland tv-soffor, Spotify och dansställen”.

Utmärkelsen Årets marknadsförare gick till destilleriet Backafall på Ven, som vunnit framgång med egna märket Spirit of Hven. Bolaget har ökat omsättningen från 13,5 miljoner kronor 2007 till 18,7 miljoner 2009 på att sälja rusdrycker från ön utanför Landskrona.

De cirka 450 gästerna på galan fick även se väveriet Märta Måås-Fjetterström i Båstad koras till Årets designer medan Fredriksdals Friluftsteater, farslegendaren Eva Rydbergs hemmascen, fick pris i kategorin Årets evenemang.

Erik Olausson

Sedan lanseringen 2008 har whiskey, gin och brännvin från destilleriet Backafall på Ven spridit sig till krogarna i Stockholm, Göteborg […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Dugs vd: ”Vi har inte dolt någonting”

    Nasdaqs hot att avnotera Dug Foodtech från First North kan vara en ”spill over-effekt” från händelser i andra bolag. Det säger vd Helene Nielsen när hon för första gången kommenterar situationen och menar att bolaget inte undanhållit något.

  • Östes bolag faller som dominobrickor

    Tre av Öste-sfärens verksamhetsdrivande dotterbolag har nu gått i konkurs, tillsammans med ytterligare ett av ägarbolagen. Det mesta av värdet i Aventure-konkursen ser därmed ut att ha gått upp i rök. Men frågetecken kvarstår.

  • Köttodlarnas nya giv

    Re:meat byter namn. Enligt Malmöbolagets medgrundare Jacob Schaldemose Peterson handlar det om mer än bara ett namnbyte. – Det är ett byte av hela vår strategi, säger han.

  • Nya konkurser bland Öste-bolagen

    Dominobrickorna i Oatly-bröderna Östes företagsimperium fortsätter att falla. I spåren av ägarbolagens konkurser har två av portföljbolagen i sfären kastat in handduken och ytterligare ett ser ut att vara nere för räkning.

  • Björn Öste: ”Vi ger inte upp”

    Oatlygrundaren Björn Öste kommenterar nu konkursen i sitt investeringsbolag Aventure. Avgörande följdfrågor förblir dock fortsatt obesvarade. Vad betyder det till exempel att inte ge upp när uteblivet kapitaltillskott medför konkurs?

  • Ännu ett Öste-bolag i konkurs

    Med konkursen i bröderna Östes forskningsbolag Aventure kommer ytterligare en konkurs – i bolaget Öste Ventures. Konkursförvaltaren Simon Henderson vill nu hitta nya huvudägare som kan driva dotterbolagen vidare.

  • Oatly-brödernas Aventure i konkurs

    Oatly-grundarna Björn och Rickard Östes forsknings- och utvecklingsbolag Aventure har försatts i konkurs. Bolaget var ursprungligen en del av Oatly-sfären och står bakom Lundabolag som Lument och Double Good.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Paulsson säljer ärtfabriken i Bjuv

    Ärtor i Bjuv blev ingen bra affär för Erik Paulsson-familjen efter köpet från Findus 2016. Nu är bolaget Foodhills sålt till en utländsk köpare i ett av våra grannländer. Prislappen? En hundring.

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.