måndag 7 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tuggad marknadsföring ger vinst för Mincbolag

|  
|  ,

Hur ska reklam smaka? Konsultbolaget Foodism på Minc i Malmö räknar med att omsätta två miljoner kronor i år på att besvara den frågan.

Foodism grundades för ett år sedan med idén att koppla smaker till exempelvis företag och evenemang. Helsingborgs stadsförnyelseprojekt H+ representerades nyligen på en mässa i Stockholm genom mat komponerad av lax, sesam och hallon.

— Att koppla smaker till marknadsföring är en helt outnyttjad kanal där man kan spela på känslomässiga värden också på ett omedvetet plan, säger Vanja Franzén.

Hon har grundat och driver bolaget tillsammans med kompanjonen Sara Westerlin. Båda är utbildade gastronomer vid Högskolan i Kristianstad.

Närmast väntar insatser på en entreprenörsdag, ett evenemang på Ideon samt på mingeldagen Q-day i november. Företaget har främst uppdrag i Skåne och Stockholm. Vanja Franzén räknar med att visa vinst i år.

Foodism konkurrerar idag främst med klassiska cateringföretag och andra bolag som är inriktade på sinnesmarknadsföring, framförallt på doftsidan.

Anders Frick

Hur ska reklam smaka? Konsultbolaget Foodism på Minc i Malmö räknar med att omsätta två miljoner kronor i år på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Från 40 miljoner till 40 miljarder

    Sedan Fredrik Tiberg klev in som vd för Camurus har bolagets värdering gått från 40 miljoner till 40 miljarder kronor. Rapidus träffar honom på huvudkontoret i Lund för att höra om vägen dit och planerna framåt.

  • Skånska högutdelare – så mycket delar de ut

    Vår och sommar är utdelningstider. Rapidus har tittat igenom 1 000 onoterade skånska företag och hittat högutdelarna, och vilken familj som får mest.

  • Hänt i vecka 27

    Fastighetsbolagen Catena och Wihlborgs kom med rapporter, Prolight fick in sina 100 miljoner och två börs-vdar lämnar sina poster. Det är några av den gångna veckans nyheter.