söndag 21 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tuggad marknadsföring ger vinst för Mincbolag

|  
|  ,

Hur ska reklam smaka? Konsultbolaget Foodism på Minc i Malmö räknar med att omsätta två miljoner kronor i år på att besvara den frågan.

Foodism grundades för ett år sedan med idén att koppla smaker till exempelvis företag och evenemang. Helsingborgs stadsförnyelseprojekt H+ representerades nyligen på en mässa i Stockholm genom mat komponerad av lax, sesam och hallon.

— Att koppla smaker till marknadsföring är en helt outnyttjad kanal där man kan spela på känslomässiga värden också på ett omedvetet plan, säger Vanja Franzén.

Hon har grundat och driver bolaget tillsammans med kompanjonen Sara Westerlin. Båda är utbildade gastronomer vid Högskolan i Kristianstad.

Närmast väntar insatser på en entreprenörsdag, ett evenemang på Ideon samt på mingeldagen Q-day i november. Företaget har främst uppdrag i Skåne och Stockholm. Vanja Franzén räknar med att visa vinst i år.

Foodism konkurrerar idag främst med klassiska cateringföretag och andra bolag som är inriktade på sinnesmarknadsföring, framförallt på doftsidan.

Anders Frick

Hur ska reklam smaka? Konsultbolaget Foodism på Minc i Malmö räknar med att omsätta två miljoner kronor i år på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • Femte generationen tar över Saturnus

    Sveriges största glöggproducent står inför sitt fjärde generationsskifte. Och den nya generationen kliver in med sensationell tillväxt i ryggen. Rapidus besökte ett mer än hundraårigt destilleri.

  • Dugs vd: ”Vi har inte dolt någonting”

    Nasdaqs hot att avnotera Dug Foodtech från First North kan vara en ”spill over-effekt” från händelser i andra bolag. Det säger vd Helene Nielsen när hon för första gången kommenterar situationen och menar att bolaget inte undanhållit något.

  • Östes bolag faller som dominobrickor

    Tre av Öste-sfärens verksamhetsdrivande dotterbolag har nu gått i konkurs, tillsammans med ytterligare ett av ägarbolagen. Det mesta av värdet i Aventure-konkursen ser därmed ut att ha gått upp i rök. Men frågetecken kvarstår.

  • Köttodlarnas nya giv

    Re:meat byter namn. Enligt Malmöbolagets medgrundare Jacob Schaldemose Peterson handlar det om mer än bara ett namnbyte. – Det är ett byte av hela vår strategi, säger han.

  • Nya konkurser bland Öste-bolagen

    Dominobrickorna i Oatly-bröderna Östes företagsimperium fortsätter att falla. I spåren av ägarbolagens konkurser har två av portföljbolagen i sfären kastat in handduken och ytterligare ett ser ut att vara nere för räkning.

  • Björn Öste: ”Vi ger inte upp”

    Oatlygrundaren Björn Öste kommenterar nu konkursen i sitt investeringsbolag Aventure. Avgörande följdfrågor förblir dock fortsatt obesvarade. Vad betyder det till exempel att inte ge upp när uteblivet kapitaltillskott medför konkurs?

  • Ännu ett Öste-bolag i konkurs

    Med konkursen i bröderna Östes forskningsbolag Aventure kommer ytterligare en konkurs – i bolaget Öste Ventures. Konkursförvaltaren Simon Henderson vill nu hitta nya huvudägare som kan driva dotterbolagen vidare.

  • Oatly-brödernas Aventure i konkurs

    Oatly-grundarna Björn och Rickard Östes forsknings- och utvecklingsbolag Aventure har försatts i konkurs. Bolaget var ursprungligen en del av Oatly-sfären och står bakom Lundabolag som Lument och Double Good.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Paulsson säljer ärtfabriken i Bjuv

    Ärtor i Bjuv blev ingen bra affär för Erik Paulsson-familjen efter köpet från Findus 2016. Nu är bolaget Foodhills sålt till en utländsk köpare i ett av våra grannländer. Prislappen? En hundring.