Hur ska reklam smaka? Konsultbolaget Foodism på Minc i Malmö räknar med att omsätta två miljoner kronor i år på att besvara den frågan.
Foodism grundades för ett år sedan med idén att koppla smaker till exempelvis företag och evenemang. Helsingborgs stadsförnyelseprojekt H+ representerades nyligen på en mässa i Stockholm genom mat komponerad av lax, sesam och hallon.
— Att koppla smaker till marknadsföring är en helt outnyttjad kanal där man kan spela på känslomässiga värden också på ett omedvetet plan, säger Vanja Franzén.
Hon har grundat och driver bolaget tillsammans med kompanjonen Sara Westerlin. Båda är utbildade gastronomer vid Högskolan i Kristianstad.
Närmast väntar insatser på en entreprenörsdag, ett evenemang på Ideon samt på mingeldagen Q-day i november. Företaget har främst uppdrag i Skåne och Stockholm. Vanja Franzén räknar med att visa vinst i år.
Foodism konkurrerar idag främst med klassiska cateringföretag och andra bolag som är inriktade på sinnesmarknadsföring, framförallt på doftsidan.
Anders Frick