… som blir ansvarig för industrikoncernens nya Innovation room i Malmö.
Hur innovativ är egentlig förpackningsindustrin?
— Utåt sett verkar det kanske inte som det hänt så mycket, men det är som att säga att bilen inte utvecklats på 100 år eftersom den fortfarande har fyra hjul, en motor och fyra dörrar. Tittar man närmare ser man nya tillverkningsmetoder, nedbrytningsbara material och så vidare.
Vad är Innovation room?
— En kreativ miljö där vi kan spana på trender och hämta nya idéer från hur förpackningar utvecklas utanför livsmedelssektorn. Vi har utvecklingsavdelningar över hela Europa, men det här blir en central mötesplats där kunderna på ett tidigt stadium kan vara med i utvecklingsprocessen.
Vilka trender ser du inom förpackningsutveckling?
— Historiskt har förpackningar använts för att skydda livsmedlet och visa upp produktnamnet, medan reklambudskap istället förmedlades via medier. Men det blir allt svårare att fånga konsumenternas uppmärksamhet, framöver måste själva förpackningen förmedla mer av säljbudskapet.
Vilka förpackningar kan vi vänta oss i framtiden?
— Jag tror vi får se förpackningar som även kan indikera färskheten och exempelvis visa att kylkedjan inte brutits. Andra saker vi får se är mer avancerade former och fler säsongsbundna förpackningar. På Å&R Carton jobbar vi bland annat på att försöka blanda in mer returpapper i kartonghållare för ölflaskor.
Med flytt av produktion från Norge till Lund beräknas Å&R Cartons Lundaverksamhet omsätta 50 miljoner euro i år. Hur stor kan fabriken i Lund bli?
— Det är för tidigt att säga. Men vi försöker optimera all vår produktion och Lund har alltid varit centrum för primär paketering av livsmedel, där finns en stor erfarenhet kring det.
Erik Olausson