måndag 4 november 2024

inloggad som

Holländsk jätte köper skånskt livsmedelsbolag

Livsmedelsdistributören Norfoods i Malmö, med totalt ett 80-tal anställda, har blivit uppköpt av holländska Caldic. Norfoodskoncernen omsatte förra året 800 miljoner kronor med en vinst på 11 miljoner.

65 av bolagets anställda sitter i Malmö, resten finns på kontor i Finland, Danmark, Norge och Kina.

Caldickoncernen finns sedan tidigare i nio länder och är distributör av kemikalier, livsmedel och tillsatser till mat. Gruppen omsatte i fjol runt fem miljarder kronor.

— Caldic har stor vana av företagsförvärv och har genom åren växt genom cirka 25 uppköp. Men de har saknat närvaro i Norden och därför genomför de det här förvärvet, säger Norfoods koncernchef Anders Brantberg, som inte vill uppge köpeskillingen.

Anders Brandberg menar att Caldic har en tradition att låta dotterbolagen drivas relativt självständigt och förväntar sig inga stora strukturella förändringar i Norfoods. Nuvarande ledning kommer under en övergångsperiod finnas kvar i bolaget.

Anders Brantberg blev tillsammans med Norfoods Swedens VD Torbjörn Malmsjö huvudägare i koncernen 2004 genom att köpa ut riskkapitalfonden Segulah II. Sedan dess har nya ägare tillkommit. Vid årsskiftet ägdes bolaget till 94 procent av ledningen och styrelsen, där bland andra Krister Asplund — som också sitter i styrelsen för Vin & Sprit — återfinns.

Joel Lyth

Livsmedelsdistributören Norfoods i Malmö, med totalt ett 80-tal anställda, har blivit uppköpt av holländska Caldic. Norfoodskoncernen omsatte förra året 800 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Efter odlat kött kommer värmepumpar

    Köttordlarbolaget Re:meat får ett syskon. Det är Re:notch Energy, som har en lösning för energilagring för att förbättra värmepumpars effektivitet. Bakom de båda bolagen står delar av samma grundargäng.

  • Skånska utmanarna på frukostbordet

    En flingsugen men diabetessjuk pappa fick två kompisar att börja tillverka flingor hemma i köket. Nu skalar de upp tillverkningen och siktar på miljonomsättning.

  • Freedrum i konkurs

    Malmöbaserade Freedrum Studios ansökan om förlängd rekonstruktion gick inte igenom. Bolaget har försatts i konkurs. Det här händer nu.


  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Opticept pressar spanska oliver

    Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.