Sedan starten för drygt ett år sedan har Malmöbaserade Scandvisions danska dotterbolag svällt från tre till åtta anställda. Koncernchef Anna Nordström Carlsson räknar med att växa ytterligare i den danska huvudstaden, liksom i Stockholm där bolaget nyligen öppnat kontor.
Medan Scandvision i Limhamn främst är inriktat mot produktion av reklam- och informationsfilmer sysslar det danska dotterbolaget med såväl grafisk som digital kommunikation. Sedan tidigare fanns bokförlaget Gyldendal i kundlistan, nu har bland andra Öresundskomiteen tillkommit. Byrån ska även marknadsföra danska julgranar i Europa för odlarnas marknadsföringsbolag Original Nordmann. VD Peter Eyermann räknar med att omsätta åtta miljoner kronor i år.
Under våren har Scandvison startat ett dotterbolag i Stockholm, hittills med en handfull anställda på plats. Ytterligare ett initiativ är ett samarbete med Köpenhamnsbyrån Frame. Under varumärket Hello Dave ska Frame och Scandvision bland annat producera rörlig grafik.
Scandvisionkoncernen sysselsätter i dag ett 50-tal personer. Bland kunderna finns Thule, Volvo och Dansukker. 2009 sjönk omsättningen med 15 procent till 36 miljoner kronor medan resultatet landade på 1,8 miljoner kronor i förlust. Sedan dess har marknadsläget förbättrats, uppger Anna Nordström Carlsson. Hon räknar därför med vinst under 2010.
Erik Olausson