tisdag 17 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Notering gör QlikTech redo för nästa steg

|  

Kort sagt: Ideonbolaget QlikTech noterades i juli på Nasdaq-börsen i New York. Bakom sig har företaget en smått fantastisk resa. Rapidus har djupdykt i de första officiella siffrorna på många år — och synat några av framtidens utmaningar.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Mängden information runt oss ökar stadigt. Med det växer också behovet av att strukturera upp det väsentliga för att kunna fatta rätt beslut. Det är där IT-bolaget QlikTech har sin nisch.

Verksamheten startade på Ideon i Lund 1993. I centrum står den egna mjukvaran QlikView, som sammanställer data på ett lättbegripligt sätt. 2004 utsågs QlikTech till årets Rapidusföretag. Då låg omsättningen på 100 miljoner kronor, idag är den mer än tio gånger så stor.

Att bolaget växt explosivt är känt sedan tidigare, men ledningen har varit mycket tystlåten med detaljer. Det är närmast paradoxalt att det trots strikta informationsregler på Nasdaq nu blir lättare att följa utvecklingen.

Bolaget har idag 14.000 kunder i över 100 länder. Den exakta omsättningen låg ifjol på 157 miljoner dollar, ett miljardbelopp i svensk valuta och nära så i dansk. Vinsten från den operativa verksamheten var 13 miljoner dollar. Första kvartalet i år steg försäljningen 66 procent. Rapporten för andra kvartalet släpps om en vecka.

Som många andra mjukvaruföretag har QlikTech ett högt täckningsbidrag. Runt 90 procent av försäljningsvärdet finns kvar efter kostnad för sålda varor.

Den tyngsta posten på omkostnadssidan är försäljning och marknadsföring, som utgör mer än halva omsättningen. Det kan låta mycket, men för ett tillväxtföretag på en konkurrensutsatt marknad är en aggressiv säljstrategi avgörande.

QlikTech står öga mot öga med jättar som Oracle, IBM och Microsoft. Senaste åren har jättarna också blivit större, i och med att de slukat mindre nischspelare. Exempelvis har Oracle köpt Hyperion och IBM tagit över Cognos. QlikTech kan själva bli föremål för uppköp, men än så länge måste de kämpa mot aktörer med avsevärt större muskler.

I samband med noteringen landades cirka 100 miljoner dollar i expansionskapital. QlikTech har själva gjort förvärv senaste åren, men det har inte handlat om teknik utan om aktörer i försäljningsledet.

Affärsmodellen är relativt komplex. En viktig parameter är dock att hålla nere ingångskostnaderna för kunderna. Det ska vara enklare att komma igång med QlikView än med konkurrerande system.

För att sänka tröskeln ytterligare har bolaget börjat skänka bort mjukvaran för privat bruk, så att spekulanter ska kunna testa funktionaliteten. Exempelvis spreds en speciell dator- och mobilapp inför fotbolls-VM för att kalenderbitarna skulle kunna analysera statistik. Visserligen tippade programmet Brasilien som vinnare, men bolaget hoppas säkert att många ändå fick blodad tand av funktionerna och vill ha QlikView på jobbet.

Med låga startkostnader siktar QlikTech även på småföretag, vid sidan av medelstora och stora företag, sektorer där de namnkunniga konkurrenterna har starka positioner. Totalt väntas marknaden för beslutsstöd växa och omsätta 8,6 miljarder dollar i år. QlikTech ser dock inte den siffran som helt relevant utan menar att potentialen är större. Utmaningen ligger i att expandera till nya områden, använda tekniken för exempelvis navigering på webbsidor och i e-handelslösningar.

Det är i fall fall många som tror på bolaget — sedan emissionskursen vid noteringen för fyra veckor sedan har aktien handlats upp med 40 procent.

Huvudkontoret flyttades 2004 till Radnor utanför Philadelphia. Kvar på Ideon finns bland annat säljpersonal och avdelningen för forskning och utveckling. Kostnaden för den cirka 60 personer starka FoU-avdelningen låg på 8,7 miljoner dollar ifjol, vilket motsvarar 6 procent av omsättningen — hälften av vad exempelvis Oracle satsade, i procent räknat.

Trots att ägarbilden domineras av utländska investerare har Lund en fortsatt stark ställning i koncernen. Exempelvis skickas alla nyanställda dit för en veckas introduktion. Bolaget har också lagt satsningen QlikView Labs i Lund för att odla fram nya idéer och applikationsområden.

För QlikTech är företagskulturen och kompetensen i Lund en framgångsfaktor. Samtidigt hjälper den Nasdaq-noterade snabbväxaren till med att sätta Öresundsregionens kluster av innovativa teknikföretag på världskartan.

Vill du läsa mer om QlikTech och tekniken bakom QlikView, surfa in till Rapidus arkiv genom att klicka på Relaterade artiklar” uppe till höger.

Kort sagt: Ideonbolaget QlikTech noterades i juli på Nasdaq-börsen i New York. Bakom sig har företaget en smått fantastisk resa. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Övertecknat i Arrowlake

    Finansmannen Jan Barchan via Briban Invest och Salén-gruppen kliver in som nya ägare i ozonbolaget Arrowlake. – Pengarna från emissionen öppnar för större installationer, säger vd Fredrik Bernshed.

  • Gore-tex-bolaget öppnar för Suturion

    Lundabolaget Suturion har tecknat avtal med en medicinteknisk tungviktare. Nu startar försäljningen av bolagets kirurgiska symaskin på den amerikanska marknaden. – Avtalet hanterar eventuella tullar, säger vd Paan Hermansson.


  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.