Handeln har mycket att lära från bilindustrin för att få nöjdare kunder. Det menar konsultbolaget CarbonX i Malmö som ser framtiden i ett egenutvecklat strategistödsystem.
Produktsatsningen är den första för CarbonX, som grundads 2007 av Fredrik Tingvall och Create Groups medgrundarePetros Tsakiris. I april rekryterades Viveka Sernvi Hansson som ny VD för att Fredrik Tingvall ska kunna lägga kraft på satsningen.
Målet är ett slags strategistödssystem som utgår fråncertifieringsstandarden ISO 9000:s avsnitt om kundtillfredsställelse.Mjukvaran ska till exempel kunna ge marknadschefer en vink omvilka nya erbjudanden och tjänster som skulle gå hem hos kunderna.Indata är tänkt att komma från bland annat kundmedlemsklubbar,reklamationsärenden och kedjornas övriga kundkontakter.
— Lean-produktion handlar om att förstå vad som tillför värde för kunderna och bara satsa på åtgärder som bidrar till det. Det här är man duktig på inom bilindustrin, vi vill applicera det i andra branscher, säger Viveka Sernvi Hansson.
Hon har själv en bakgrund från fordonsindustrin med chefspositioner på Volvo Personvagnar och Haldex Traction i bagaget.
Fyra externa programmerare ska jobba med projektet, initialt under 18 månader. Fredrik Tingvall ser produktsatsningen som det framtida huvudspåret för det tio man starka konsultbolaget CarbonX, som i dag främst har stora telekombolag i kundlistan. Bolaget satsar självt 1,5 miljoner kronor i projektet och får ytterligare 500.000 kronor ur Puss-potten, som finansieras av Region Skåne, Innovationsbron och Almi.
Utöver i Malmö hade CarbonX tidigare kontor i Karlskrona, men efter Ronnebybaserade UIQ Technologys konkurs lades det ner. Omsättningen 2009 landade på 5,4 miljoner kronor. Bolaget ägs i dag till lika delar av Fredrik Tingvall och konsultchefen Stefan Lind genom bolaget Dink & Gogge.
Erik Olausson