Efter två snabba uppköp ifjol har Malmöbaserade e-learningbolaget TicTac Interactive fått fart på affärerna. Med bland annat en mångmiljonupphandling för försvaret i hamn räknar VD Carolina Palmqvist med att fyrdubbla omsättningen i år.
Affären med försvaret rör webbaserat läromaterial för såväl soldater som medlemmar i frivilligkårerna. Värdet beräknar Carolina Palmqvist till uppåt 16 miljoner kronor, där TicTac är en av tre leverantörer.
Bland andra nytillkomna kunder finns Axis, Scania och Försäkringskassan. TicTac har även inlett ett samarbete med Malmöbaserade System Verification om skräddarsydd utbildning för mjukvarutestare. Sammanlagt räknar Carolina Palmqvist med att nettoomsättningen ska öka till 10 miljoner kronor, från 2,3 miljoner 2009. Då var resultatet svagt positivt, något bolaget hoppas kunna upprepa i år.
Efter uppköpen våren 2009 sysselsätter TicTac 13 personer i Malmö, Karlskrona och Stockholm. Med fusionsarbetet bakom sig arbetar bolaget främst på att anpassa sina webbaserade utbildningar till nya former av digital konsumtion centrerad kring mobiltelefoner och läsplattor.
— Vi gjorde vår första pitch på Ipad i veckan, säger Carolina Palmqvist.
Bland TicTacs konkurrenter i regionen finns Grade, dotterbolag till börsnoterade IT-bolaget Avensia Innovation. Det bolaget sysselsätter 15 personer i Lund och Stockholm och omsätter cirka 15 miljoner.
Erik Olausson