…ett av sju Öresundsbolag på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Där har entreprenörerna chansen att träffa investerare och bli uttagna till det veckolånga Seedcamp i London i höst.
Vad är InfluAds?
— Det är ett annonsnätverk som ger relevanta annonser. Vårt koncept är att ha en annons per webbsida. Annonsen är väldigt enkel till sin natur, helt fri från rörlig grafik och liknande.
När startade ni?
— Jag slutade på mitt förra jobb ADtomic Communications för fem månader sedan. För tre månader lanserade vi InfluAds.
Vika kunder har ni?
— Vi riktar inte oss mot jättestora webbplatser med mycket trafik, utan satsar istället på nischmarknader. Varje ämne har olika kunder.
Hur tjänar ni pengar?
— Den största andelen går till de som publicerar annonsen. Vi tar en provision på knappt 20 procent. Vår affärsmodell är väldigt skalbar och vi räknar med att tjäna 100.000 US-dollar per månad i slutet av året.
Var finns ni?
— Vi kör minimalistiskt också på kontorsfronten. Mitt kontor är antingen hemma i Köpenhamn eller på ett kafé. Tillsammans med min kollega, som är säljare, har vi även ett par personer som arbetar deltid för oss. Vi planerar att lägga delar av utvecklingen i Ukraina.
Enda svenska företaget från Öresundsregionen som deltar på Seedcamp Copenhagen är Malmöbolaget Crunchfish. Övriga danska företag är:
* Claim mybiz: listar företagsinformation på nätet
* FourKant: teknik för tjänster i datamolnet
* Kkloud: delar filer via webben
* NuGames: spel för Iphone
* ProcessCase: Iphonebaserat planeringssystem
Anders Frick