söndag 10 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fem snabba till Anibal Damião på danska InfluAds…

…ett av sju Öresundsbolag på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Där har entreprenörerna chansen att träffa investerare och bli uttagna till det veckolånga Seedcamp i London i höst. 

Vad är InfluAds?
— Det är ett annonsnätverk som ger relevanta annonser. Vårt koncept är att ha en annons per webbsida. Annonsen är väldigt enkel till sin natur, helt fri från rörlig grafik och liknande.

När startade ni?
— Jag slutade på mitt förra jobb ADtomic Communications för fem månader sedan. För tre månader lanserade vi InfluAds.

Vika kunder har ni?
— Vi riktar inte oss mot jättestora webbplatser med mycket trafik, utan satsar istället på nischmarknader. Varje ämne har olika kunder.

Hur tjänar ni pengar?
— Den största andelen går till de som publicerar annonsen. Vi tar en provision på knappt 20 procent. Vår affärsmodell är väldigt skalbar och vi räknar med att tjäna 100.000 US-dollar per månad i slutet av året.

Var finns ni?
— Vi kör minimalistiskt också på kontorsfronten. Mitt kontor är antingen hemma i Köpenhamn eller på ett kafé. Tillsammans med min kollega, som är säljare, har vi även ett par personer som arbetar deltid för oss. Vi planerar att lägga delar av utvecklingen i Ukraina.

Enda svenska företaget från Öresundsregionen som deltar på Seedcamp Copenhagen är Malmöbolaget Crunchfish. Övriga danska företag är:

* Claim mybiz: listar företagsinformation på nätet
* FourKant: teknik för tjänster i datamolnet
* Kkloud: delar filer via webben
* NuGames: spel för Iphone
* ProcessCase: Iphonebaserat planeringssystem

Anders Frick

…ett av sju Öresundsbolag på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Där har entreprenörerna chansen att träffa investerare och bli uttagna till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.