torsdag 21 november 2024

inloggad som

Fem snabba till Anibal Damião på danska InfluAds…

…ett av sju Öresundsbolag på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Där har entreprenörerna chansen att träffa investerare och bli uttagna till det veckolånga Seedcamp i London i höst. 

Vad är InfluAds?
— Det är ett annonsnätverk som ger relevanta annonser. Vårt koncept är att ha en annons per webbsida. Annonsen är väldigt enkel till sin natur, helt fri från rörlig grafik och liknande.

När startade ni?
— Jag slutade på mitt förra jobb ADtomic Communications för fem månader sedan. För tre månader lanserade vi InfluAds.

Vika kunder har ni?
— Vi riktar inte oss mot jättestora webbplatser med mycket trafik, utan satsar istället på nischmarknader. Varje ämne har olika kunder.

Hur tjänar ni pengar?
— Den största andelen går till de som publicerar annonsen. Vi tar en provision på knappt 20 procent. Vår affärsmodell är väldigt skalbar och vi räknar med att tjäna 100.000 US-dollar per månad i slutet av året.

Var finns ni?
— Vi kör minimalistiskt också på kontorsfronten. Mitt kontor är antingen hemma i Köpenhamn eller på ett kafé. Tillsammans med min kollega, som är säljare, har vi även ett par personer som arbetar deltid för oss. Vi planerar att lägga delar av utvecklingen i Ukraina.

Enda svenska företaget från Öresundsregionen som deltar på Seedcamp Copenhagen är Malmöbolaget Crunchfish. Övriga danska företag är:

* Claim mybiz: listar företagsinformation på nätet
* FourKant: teknik för tjänster i datamolnet
* Kkloud: delar filer via webben
* NuGames: spel för Iphone
* ProcessCase: Iphonebaserat planeringssystem

Anders Frick

…ett av sju Öresundsbolag på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Där har entreprenörerna chansen att träffa investerare och bli uttagna till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.