onsdag 5 juni 2024

inloggad som

Fem snabba till Anibal Damião på danska InfluAds…

…ett av sju Öresundsbolag på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Där har entreprenörerna chansen att träffa investerare och bli uttagna till det veckolånga Seedcamp i London i höst. 

Vad är InfluAds?
— Det är ett annonsnätverk som ger relevanta annonser. Vårt koncept är att ha en annons per webbsida. Annonsen är väldigt enkel till sin natur, helt fri från rörlig grafik och liknande.

När startade ni?
— Jag slutade på mitt förra jobb ADtomic Communications för fem månader sedan. För tre månader lanserade vi InfluAds.

Vika kunder har ni?
— Vi riktar inte oss mot jättestora webbplatser med mycket trafik, utan satsar istället på nischmarknader. Varje ämne har olika kunder.

Hur tjänar ni pengar?
— Den största andelen går till de som publicerar annonsen. Vi tar en provision på knappt 20 procent. Vår affärsmodell är väldigt skalbar och vi räknar med att tjäna 100.000 US-dollar per månad i slutet av året.

Var finns ni?
— Vi kör minimalistiskt också på kontorsfronten. Mitt kontor är antingen hemma i Köpenhamn eller på ett kafé. Tillsammans med min kollega, som är säljare, har vi även ett par personer som arbetar deltid för oss. Vi planerar att lägga delar av utvecklingen i Ukraina.

Enda svenska företaget från Öresundsregionen som deltar på Seedcamp Copenhagen är Malmöbolaget Crunchfish. Övriga danska företag är:

* Claim mybiz: listar företagsinformation på nätet
* FourKant: teknik för tjänster i datamolnet
* Kkloud: delar filer via webben
* NuGames: spel för Iphone
* ProcessCase: Iphonebaserat planeringssystem

Anders Frick

…ett av sju Öresundsbolag på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Där har entreprenörerna chansen att träffa investerare och bli uttagna till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Greg ber om mer pengar

    Malmöprofilen Greg Dingizians fastighetsbolag Doxa ber aktiemarknaden om 643 Mkr i en företrädesemission. Det är tredje gången bolaget tar in pengar på ett halvår och aktien störtdyker. Rapidus vet varför.

  • Storytel gjorde honom till ängel

    En tidig investering i ljudboksjätten Storytel betalade av sig med råge och har möjliggjort flera investeringar i skånska bolag. Filip Larsson är en aktiv affärsängel i regionen, och något av en doldis.

  • Sommarsvalka i ny Lundauppfinning

    Sensory Wind från Lunds universitets studentinkubator Venture Lab utvecklar en ny typ av fläkt som ska ge bättre svalka än vanliga fläktar. En prototyp testas på motionärer i Gerdahallen i Lund.