Det hajpade Malmöbolaget Bambuser har den senaste tiden slutit en rad nya samarbetsavtal. Men fortfarande är det långt kvar tills intäkterna matchar utgifterna, visar Rapidus genomgång av det senaste bokslutet som nu registrerats hos Bolagsverket.
För räkenskapsåret juli 2008–juni 2009 var omsättningen försumbar. Däremot märks bolagets snabba expansion tydligt på resultatsidan — förlusten har växt från 37.000 kronor till 8,5 miljoner.
I höstas tog bolaget in fem miljoner kronor i riskkapital från det norska investmentbolaget Kistefos. Bolaget har lovat gå in med upp till 15 miljoner kronor totalt, baserat på Bambusers utveckling. Men det kommer inte räcka, menar Hans Eriksson, som i november tog över Jonas Vigs roll som VD i företaget efter att tidigare ha varit Nordenchef på MySpace.
— Vi vill inte närmare kommentera vår ekonomi. Däremot kan vi berätta att vi nu är ute och reser ytterligare kapital, säger han.
Hans Eriksson vill inte berätta hur mycket de är på jakt efter, men säger att det handlar om ett tvåsiffrigt miljonbelopp.
Bambuser grundades 2007 och har rönt stor uppmärksamhet för sin mjukvara, som gör det möjligt att via internet direktsända allt som syns i mobilkameran. Nyligen utsågs exempelvis bolagets grundare Måns Adler till alla företagares framtidshjälte av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien.
I januari fick Bambuser sitt första större kommersiella kontrakt, med finska YLE. Det statliga radio- och tv-bolaget ska testa Bambusers teknik för att kunna låta reportrar filma nyhetshändelser med mobiltelefonen för tv-sändning.Liknande teknik marknadsförs av holländska mobilbolaget ProSkope, där ett samarbetsavtal blev klart i dagarna.
Men än så länge har Bambusers intäkter främst kommit från försäljning av en premiumvariant av sändningstekniken.
— Det viktigaste är att fortsätta tillväxten och få fler användare. Omvi tänker alltför mycket på affärer så är det lätt att tappainspiration, säger Måns Adler.
Bambuser sysselsätter 12 personer, varav hälften i Finland.
Anders Frick