Axis satsning på värmekameror har fallit bättre ut än Lundabolaget räknat med. Drygt en månad efter lanseringen hänger produktionen inte längre med antalet beställningar.
Bland de första kunderna finns sju skolor i Stockholms län, som genom återförsäljaren YIT Säkerhet köpt Axis nätverksbaserade värmekameror för att förebygga skadegörelse, brand och inbrottsförsök. Ordervärdet ligger enligt YIT på cirka 1,5 miljoner kronor. Totalt har Axis hittills sålt några hundra värmekameror i såväl Sverige som utlandet, uppger bolagets nordiska försäljningschef Magnus Zederfeldt, utan att vilja precisera närmare.
— Intresset har varit mycket stort, i nuläget har vi ett antal veckors leveranstid på kamerorna, säger han till Rapidus.
Satsningen på värmekameror är delvis ett nytt teknisk fält för Axis, då exempelvis sensorer och linser är helt annorlunda än i kameror för synligt ljus. Däremot går det att använda samma användargränssnitt och mjukvara för bildanalys. Det är just möjligheten till avancerade bildanalysfunktioner som lockat bolaget till det infraröda spektrat.
— Värmekameror tar intelligent video till en ny nivå i vissa situationer. Man kan se om det är någon där och vad som händer. Och man undviker en massa felkällor med exempelvis grenar som rör sig och hundar som springer, säger Magnus Zederfeldt.
Han uppskattar att det i dag säljs cirka 1 värmekamera per 400 vanliga övervakningskameror. På ett par års sikt räknar Axis med att det förhållandet ändras till närmare 1:50.
Men än så länge är affärsområdet litet för Axis, som förra året omsatte 2,3 miljarder kronor. Magnus Zederfeldt ser också värmekameror som en nischprodukt och ett komplement snarare än ersättning för vanliga kameror.
Axis sysselsätter närmare 800 personer, varav cirka 500 i Lund. Vinsten sjönk något 2009 till 308 miljoner kronor, där 121 miljoner kom i sista kvartalet.
Erik Olausson