torsdag 7 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Värmekameror hett fält för Axis

|  ,
|  

Axis satsning på värmekameror har fallit bättre ut än Lundabolaget räknat med. Drygt en månad efter lanseringen hänger produktionen inte längre med antalet beställningar.

Bland de första kunderna finns sju skolor i Stockholms län, som genom återförsäljaren YIT Säkerhet köpt Axis nätverksbaserade värmekameror för att förebygga skadegörelse, brand och inbrottsförsök. Ordervärdet ligger enligt YIT på cirka 1,5 miljoner kronor. Totalt har Axis hittills sålt några hundra värmekameror i såväl Sverige som utlandet, uppger bolagets nordiska försäljningschef Magnus Zederfeldt, utan att vilja precisera närmare.

— Intresset har varit mycket stort, i nuläget har vi ett antal veckors leveranstid på kamerorna, säger han till Rapidus.

Satsningen på värmekameror är delvis ett nytt teknisk fält för Axis, då exempelvis sensorer och linser är helt annorlunda än i kameror för synligt ljus. Däremot går det att använda samma användargränssnitt och mjukvara för bildanalys. Det är just möjligheten till avancerade bildanalysfunktioner som lockat bolaget till det infraröda spektrat.

— Värmekameror tar intelligent video till en ny nivå i vissa situationer. Man kan se om det är någon där och vad som händer. Och man undviker en massa felkällor med exempelvis grenar som rör sig och hundar som springer, säger Magnus Zederfeldt.

Han uppskattar att det i dag säljs cirka 1 värmekamera per 400 vanliga övervakningskameror. På ett par års sikt räknar Axis med att det förhållandet ändras till närmare 1:50.

Men än så länge är affärsområdet litet för Axis, som förra året omsatte 2,3 miljarder kronor. Magnus Zederfeldt ser också värmekameror som en nischprodukt och ett komplement snarare än ersättning för vanliga kameror.

Axis sysselsätter närmare 800 personer, varav cirka 500 i Lund. Vinsten sjönk något 2009 till 308 miljoner kronor, där 121 miljoner kom i sista kvartalet.

Erik Olausson

Axis satsning på värmekameror har fallit bättre ut än Lundabolaget räknat med. Drygt en månad efter lanseringen hänger produktionen inte […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.