Intresset för en ny Öresundsförbindelse har hittills främst kretsat kring sträckan Helsingborg-Helsingør. Men imorgon presenteras en alternativ järnvägssträckning för Flemming Damgard Larsen, ordförande för Folketingets trafikutskott och medlem i regeringspartiet Venstre. Branschorganisationen Dansk Byggeri vill tillsammans med Danske Anlægsentreprenører se en järnvägstunnel mellan Stevns på sydöstra Själland och Falsterbonäset.
— Nästa steg är att presentera idén för våra svenska kontakter, säger Finn Bo Frandsen på Dansk Byggeri till Rapidus.
Enligt Dansk Byggeri finns det starka argument för att bygga järnvägstunneln från Falsterbo till Stevns eftersom framtida svenska höghastighetståg inte kan nå de hastigheter på 320 kilometer i timmen som efterfrågas på det kurviga danska järnvägsnätet. Utbyggnaden av nya spår från Helsingør ner mot Sydeuropa blir besvärlig genom det tättbefolkade Storköpenhamn, ett problem man helt undgår genom en linje mellan Falsterbo och Stevns.
Tekniskt ska en tunnel inte innebära några stora problem, bland annat finns erfarenheter från bygget av Öresundsbrons tunnel och den 58 kilometer långa tunneln under engelska kanalen. Hur lång den nya tunneln kan bli beror på slutgiltig placering.
Från Stevns skulle danska tåg kunna kopplas på för färd söderut mot Europa eller norrut mot Sverige. En bilförbindelse mellan Helsingborg och Helsingør skulle dock ändå vara aktuell, menar Dansk Byggeri.
Om inga nya lösningar tillkommer beräknar Otto Anker och Alex Landex, trafikforskare på Danmarks tekniske universitet DTU, att olika flaskhalsar i Öresundsregionen i framtiden kommer att tvinga ett stort antal tåg att sänka hastigheten. Belastningen på vägsystemet ökas även av lastbilar med transitgods.
Dansk Byggeri företräder drygt 6.000 företag inom bygg- och anläggningssektorn.
Keld Broksø