… som driver nyföretagarprojektet Startupbootcamp där entreprenörer ges 25.000 danska kronor vardera för att på tre månader starta nytt företag.
Vad är poängen med Startupbootcamp?
— Det ska stärka team av entreprenörer med goda idéer. Målgruppen är företagare i norra Europa, vi hoppas på 250 sökande team. Av dem går vi vidare med tio som får en tre månader lång kurs i Danmark under sommaren. Målet är att de ska gå från idé till prototyp eller produkt, som i slutet ska presenteras för en stor grupp investerare.
Vilka är Rainmaking?
— Rainmaking grundades 2006 av Martin Bjergegaard, Morten Abildgaard Kristensen, Morten Bjerregaard Nielsen och mig. Sedan dess har vi bland annat sålt två optikrelaterade bolag, GodtSyn och CityLasik, till ögonbehandlingsföretaget Memira, där Investor Growth Capital är en stor ägare. I början av året öppnade vi kontor i London och vi räknar med att öppna kontor i New York inom två år.
Varför startade ni Startupbootcamp?
— Allt fler företagare ville göra något med oss och vi har med Startupbootcamp hittat ett bra sätt att hantera det. Vi vill även vara attraktiva för tuffa nya företagare och förhoppningsvis bidra till att skapa nästa Skype. Sist men inte minst känner vi att vi har lärt oss mycket om företagande under de senaste åren och vill ge något tillbaka.
Vem hjälper till?
— Till vårt nätverk har vi knutit drygt 50 mentorer som ger goda råd och öppnar dörren till sitt eget nätverk.
Vilka har ni haft som förebilder för Startupbootcamp?
— Vi är inspirerade av Tech Stars, Seedcamp och Y Combinator. Vi har inte funnit några liknande initiativ baserade här uppe i norr. Det finns visserligen gott om råd, inkubatorer och investerare, men vi har inte sett att det finns andra som erbjuder en så praktisk hjälp med de första och kritiska stegen.
Anders Frick