Fjolåret var tufft, men nu vill kommunikationsbyrån Symbal Communication i Lund rida på en ökande efterfrågan på tjänster inom utbildning och kommunikation i förändringsprocesser, framförallt bland stora företag.
Utöver redan etablerade storkunder som Ikea och Tetra Pak tog Symbal under 2009 in transportföretaget Bring Frigoscandia och industriföretaget Höganäs som nya kunder.
— Många företag satsar för att bli effektivare i sin kommunikation med personalen. Kompetensutveckling och kostnadsbesparingar står högt på dagordningen i dessa tider och efterfrågan på onlineutbildningar fortsätter att öka, säger VD Peter Gustafson.
Under 2009 valde Symbal Communications att fokusera ännu mer på utbildning och kommunikation i samband med förändringar i exempelvis bolagsstrukturer. Symbal säljer konsulttjänster som ska göra förändringsarbetet snabbare och effektivare hos kundföretagen.
Sedan starten 2003 har Symbal haft positiv tillväxt fram till 2008, då bolaget omsatte cirka 12 miljoner kronor. Under våren 2009 gick omsättningen däremot ned och de preliminära siffrorna visar en omsättning på 9,5 miljoner för helåret. Orderläget inför 2010 är i nuläget positivt uppger Peter Gustafson. Företaget har idag nio anställda, varav två anställts de senaste månaderna.