Malmöbaserade IT-bolaget Netimplementers Scandinavia har gått från noll till ett 40-tal anställda på ett drygt år. Med Malmöföretaget Boozt som största kund är målgruppen ovana e-handlare som vill ut på nätet.
Boozt, som nyligen fick in två miljoner euro från Sunstone Capital samt en rad privata investerare, har specialiserat sig på att utveckla och driva e-handelssajter åt klädmärken som Tiger of Sweden och danska InWear.
När Netimplementers Scandinavia bildades ifjol var det teknikutvecklingen av Boozts näthandelssystem som lyftes över i det nya bolaget. Netimplementers fick då även ta över Boozts 20 man starka utvecklingsavdelning i Vietnam. Nu har den växt till 30 personer, samtidigt som en ny filial öppnats i den indiska staden Pune.
Tekniken bygger på anpassningar av ett webbaserat affärssystem från amerikanska Netsuites. Bland annat har Netimplementers utvecklat egna tilläggsfunktioner för lagerhantering och delbetalning.
Genom Boozt används tekniken bland annat av Legoware, klossgigantens nätbutik för barnkläder. Framöver är målet att plocka egna kunder direkt bland detaljister av till exempel byggvaror, cd-skivor och hemelektronik som vill satsa på e-handel. Enligt VD Morten Munch Johansen är ett antal större kunder på väg in.
Netimplementers Scandinavia är helt finansierat av huvudägaren Morten Munch Johansen samt Booztgrundarna Lars Munch Johansen och Henrik Haagen. Bolaget sysselsätter två personer i Malmö, två i Köpenhamn och ett 40-tal vid utvecklingsavdelningarna i Hanoi och Pune.
Erik Olausson