Köpenhamnsbaserade iMotions har utökat sin ögonföljningsteknik med algoritmer som kan avgöra om en testperson läser en reklamtext eller bara flackar förbi. VD Peter Hartzbech hoppas nu att den nya tekniken ska ta det nedskalade bolaget till break-even för egen maskin.
— Ögonrörelserna följer ett särskilt mönster när man läser en text. Vi kan se hur många som läser en text och om den upplevs som lätt- eller svårläst, säger Peter Hartzbech.
Mjukvaran är tänkt att användas som komplement till iMotions nuvarande teknik, där uppmätta ögonrörelser, blinkningar och pupillernas storlek används för att sätta siffror på konsumenternas känslomässiga reaktioner på exempelvis reklambudskap. Bolaget plockade nyligen brittiska godistillverkaren Cadburys danska verksamhet som kund. Cadbury använder iMotions teknik för att prova ut förpackningar till nya Stimorol-tuggummin.
— Det är främst där vi satsar framöver, på dagligvaruproducenter som vill prova sig fram till nya förpackningsidéer, säger Peter Hartzbech.
Precis före finanskrisen tog iMotions in två miljoner dollar från bland andra Mads Kjær, majoritetsägare i bilkoncernen Kjær Group och delägare i danska medicinknikbolaget Virogates. Då hade bolaget över 50 anställda med kontor i Danmark, indiska Hyderabad och USA. I dag sysselsätter bolaget drygt 30 personer och kontoret i Boston är mestadels obemannat.
Tidigare planer på att ta in 50-75 miljoner danska kronor är lagda på hyllan, uppger Peter Hartzbech. Istället satsar bolaget på att nå break-even på egen hand någon gång nästa år. Huruvida det kommer krävas någon bryggfinansiering för att nå dit vill han inte gå in på.
Företaget iMotions grundades 2005. I styrelsen sitter bland andra Øresund IT Academys ordförande Niels Bo Theilgaard. Ordförande är Jørgen Thorball, tidigare affärsutvecklingschef på Novozymes.
Erik Olausson