Livsmedelsbolaget NutriTech i Kristianstad söker nu mer kapital för att fortsätta med sin storsatsning på reklam i Sverige. Fotbollsspelaren Henrik Larsson är sedan i våras företagets affischnamn och en stor del av den offensiva marknadsföringen.
NutriTech har utvecklat och patenterat en metod för tillverkning av vad man kallar aktiverat korn, som ska ha positiv påverkan på kolesterolet. Kornet används bland annat i företagets egen müsli Aktiv Everyday.
Med flera förlustår bakom sig räknar NutriTechs VD Ruzdi Ekenheim med att även detta år göra förlust. Han menar att det kostar mycket tid och pengar att få in en ny vara på marknaden.
— Det tar mellan tre och fem år att sätta ett nytt varumärke, men handelns tålamod varar i snitt bara 12 till 18 månader. Det blir ett glapp där som man måste överbrygga på något sätt, säger Ruzdi Ekenheim.
Förra hösten siktade Ruzdi Ekenheim på att ta in runt 20 miljoner kronor i riskkapital men finanskrisen kom emellan och i finansieringsrundan sköt befintliga aktieägare till totalt sju miljoner. Pengarna har i princip helt och hållet gått till reklam.
NutriTechs müsli säljs förutom i Sverige även i Finland, Danmark, Ungern och Baltikum. Förra året gjorde bolaget en förlust på tolv miljoner kronor. Totalt äger knappt 80 personer aktier i företaget.