torsdag 10 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Virtuellt Köpenhamn gör shoppingen till cyberpromenad

Nu ska Köpenhamn bli tredimensionell handelsstad på nätet. I början av december lanseras sajten Webenhavn, som investerare har satsat över tio miljoner danska kronor på. Än har det inte blivit någon rusning, men hittills har 40 butiker gått med.

— Vi förhandlar just med många fler varumärken och butiker. Målet är att ha minst 100 butiker lagom till invigningen. Därefter planerar vi att öppna liknande städer ibland annat Sverige och Norge, säger försäljningsdirektör Maja Lund Hermansen till Rapidus.

Besökarna navigerar genom att klicka på vägskyltar i den virtuella staden, som har drag av såväl verklighetens Köpenhamn som spelet Second Life. Genom att gå in i virtuella affärer kan webbsurfare titta på och köpa allt från konstverk till bilar.

— Det här är framtidens shopping. Webenhavn handlar om personalisering och engagemang. Dessutom är det öppet dygnet runt, året om, säger Maja Lund Hermansen.

Bakom projektet står företaget Dansk Netdetail, som uppger att fem investerare totalt har investerat ett tvåsiffrigt miljonbelopp. Firman grundades i våras av Jens Christian Hermansen tillsammans med Vincent Weberink.

Dansk Netdetail har idag försäljningskontor i Danmark samt marknadsföringskontor i Nederländerna och Belgien. Utvecklingen sker i Ukraina. Bolaget har ett 30-tal anställda.

Anders Frick

Nu ska Köpenhamn bli tredimensionell handelsstad på nätet. I början av december lanseras sajten Webenhavn, som investerare har satsat över […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.